YouTube
56 dni do KONTROLI tachografu – mała zmiana czy DUŻY problem?
Przedstawione zmiany
Z końcem 2024 roku wchodzi w życie kolejny etap pakietu mobilności, obejmujący nowości w obsłudze tachografów. Jedną z głównych zmian jest zwiększenie okresu, za który kierowca musi posiadać dane podczas kontroli drogowej – z dotychczasowych 28 dni do 56 dni. Wymóg ten dotyczy karty kierowcy, odręcznych zapisów i wydruków z tachografów cyfrowych, a także wykresówek, jeśli były używane w tym okresie. Ważne jest, aby dane były kompletne i czytelne, ale nie ma konieczności posiadania dodatkowych nośników z plikami wstecznymi czy zbędnych dokumentów, takich jak CMR-ki.
Nowe tachografy i stare karty kierowców
Kierowcy mogą nadal używać ważnych, starszych kart tachografów, o ile spełniają one wymogi prawne. Nie ma obowiązku ich wymiany na nowe, bardziej pojemne karty, choć nowsze urządzenia oferują więcej możliwości zapisu danych, takich jak granice GPS czy dodatkowe aktywności. Przepisy wymagają jedynie okazania karty kierowcy i danych zapisanych w jej pamięci – wszelkie techniczne ograniczenia karty są odpowiedzialnością producenta, a nie kierowcy.
Rozliczanie czasu pracy i wynagrodzenia
Od 2020 roku pakiet mobilności wyznaczył kierunek zmian w zakresie rozliczania czasu pracy kierowców. W Polsce skutkowało to m.in. wyeliminowaniem diet zagranicznych i wprowadzeniem składników wynagrodzeń bezpośrednio na listy płac. Zmiany te zyskały na znaczeniu w obliczu nowych wymogów dotyczących rejestracji aktywności i kontroli wynagrodzeń zgodnie z przepisami europejskimi.
Jak przygotować się do kontroli?
Przygotowanie do kontroli drogowej wymaga zachowania porządku w dokumentacji:
- Karta kierowcy: Powinna być ważna i zawierać wszystkie wymagane dane z okresu 56 dni.
- Wydruki i zapisy odręczne: Dotyczą one wyjątkowych sytuacji, takich jak odpoczynki poza tachografem, awarie czy zmiany w harmonogramie.
- Wykresówki: Obowiązują, jeśli kierowca korzystał z tachografów analogowych w ciągu ostatnich 56 dni.
Nie ma potrzeby posiadania nośników z plikami wstecznymi czy innych dodatkowych dokumentów, które nie są wymagane przepisami.
Mity i błędne interpretacje przepisów
Na rynku krąży wiele nieścisłych informacji sugerujących konieczność wymiany kart, posiadania dodatkowych nośników danych czy wprowadzania zbędnych zmian w organizacji pracy. Przykłady błędnych zaleceń to m.in. obowiązek wprowadzenia danych z poprzednich miesięcy na kontrolę czy konieczność użycia nowych technologii, które nie są wymagane przez prawo.
Co zrobić w razie wątpliwości?
Jeśli masz wątpliwości co do interpretacji przepisów lub nie jesteś pewien, czy Twoja flota spełnia wymogi, skorzystaj z bezpłatnej konsultacji z konsultantami EwiCenter. Warto omówić swoją sytuację i upewnić się, że wszystkie działania są zgodne z aktualnymi regulacjami. Możesz również zamówić audyt w celu dokładnej analizy swojej działalności.
Podsumowanie
Zmiany w pakiecie mobilności wymagają od właścicieli firm transportowych i kierowców szczególnej uwagi na kompletność i zgodność danych. Unikajmy błędnych informacji i mitów. Kluczowe jest rzetelne przygotowanie do kontroli, oparte na znajomości przepisów i właściwym zarządzaniu dokumentacją. Jeśli masz pytania lub potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z naszymi konsultantami, którzy pomogą Ci wdrożyć skuteczne rozwiązania.
Pamiętaj, że profesjonalne podejście do zmian w przepisach to nie tylko uniknięcie kar, ale także budowanie przewagi konkurencyjnej na rynku transportowym.