Aktualności

21h pracy w zespole a nadgodziny kierowcy oraz dyżur 50% i 100%

Możliwość aktywności przez 21 godzin budzi w kierowcach pytanie – czy mam za to odpowiednio zapłacone? Sami rozliczający bardzo często mają wątpliwości. Jak to jest, czy kierowca będąc w pracy 21 godzin dziennie, będzie miał 200-250 godzin pracy i ogromną liczbę nadgodzin?

Z tego artykułu dowiesz się co wynika z pracy w podwójnej obsadzie i jak to liczyć w przełożeniu na wynagrodzenie kierowców.

Podwójna obsada

Podwójna obsada inaczej zwana załogą wieloosobową, jest to sytuacja, w której w pojeździe przebywa co najmniej dwóch kierowców (w trakcie każdego okresy jazdy w danym dniu).  W tej wyjątkowej sytuacji każdy z kierowców ma do dyspozycji nawet 21 godzin… ale czego? Pracy? Aktywności?

Mylne nazewnictwo źródłem niejasności

Podwójna obsada według przepisów drogowych, rozliczana jest w dobie 30 godzin i każdy z kierowców ma w niej do dyspozycji 21 godzin aktywności, ale nie jest to tak do końca czysta praca. Na tę aktywność mogą składać się czynności jazdy, innej pracy, ale i dyspozycji, przerwy, postoje. Kierowcy w tych 30 godzinach muszą zmieścić się z odpowiednim odpoczynkiem dobowym, który wynosi 9 godzin (ważne: nie jest to wówczas odpoczynek skrócony).

30 godzin minus 9 godzin daje właśnie te 21 godzin na aktywności zawodowe, ale niekoniecznie jest to tylko jazda czy też sama praca.

Tam gdzie powstają nieporozumienia (potocznie jest to nazywane „21h pracy”) pojawia się niepewność i przekonanie, że rozliczenie wynagrodzenia za taki czas nie jest prawidłowe.

Kierowca jest „w pracy” ale nie pracuje?

Dokładnie tak. Kiedy jeden z kierowców prowadzi pojazd, drugi siedzi na fotelu pasażera a na jego karcie kierowcy zapisuje się dyspozycyjność. A ta aktywność nie jest czynnością pracy. Pracą kierowcy są czynności wykonywane konkretnie: prowadzenia, praca podczas załadunków, obsługa pojazdu, itp. Oczekiwania na fotelu pasażera na swoją kolej prowadzenia pojazdu jest oznaczana jako tzw. „koperta” i nie zalicza się do czasu pracy.

Wszystko zapisuje się na karcie kierowcy i trafia do działu rozliczeń

Zobacz co się dzieje, kiedy dane z karty zostają przeliczane na wynagrodzenie. Pojawią się nadgodziny, pojawią się dyżury, dodatki 50% i 100% płatne, a wszystko to w ramach tworzenia ewidencji.

Specyfika pracy kierowców w takim trybie została omówiona w wideo na naszym kanale @LiczySięTransport – zobacz poniżej:

Jeśli masz pytania, odpowiemy w godzinę i rozwiejesz swoje wątpliwości