Aktualności

Czy kierowca musi podpisywać ewidencję czasu pracy?

Jednym z zagadnień, które budzi obawy pracowników rozliczających kierowców jest brak podpisów na dokumentach. Istniejące w firmach zaszłości, kiedyś przyjęte praktyki. Kiedy nie są weryfikowane pod kątem sensowności i zasadności, często utrudniają pracę i stresują. Taką zaszłością jest przekonanie, że kierowca musi podpisywać całe mnóstwo dokumentów każdego miesiąca a przede wszystkim ewidencję czasu pracy.

Przewiń i czytaj dalej…

Ewidencja czasu pracy, raporty generowane z programu, lista obecności, wszystko musi zostać podpisane przez kierowcę. Od lat panuje takie przekonanie. Skoro program tak generuje i sugeruje wykropkowanym miejscem, to tak powinno być. Do tego kadrowa, która każe podpisywać listy obecności wszystkim pracownikom a Tobie “ścigać” kierowców.

Wszystkie okoliczności wskazują na to, że kierowca każdego miesiąca ma do podpisania całą masę dokumentów a między innymi bardzo ważną ewidencję czasu pracy.

Kierowca się zwalnia i nie podpisał dokumentów

Niestety czasem tak się nie wydarza i kierowca zwalnia się z chwili na chwilę. Nie pojawia u Ciebie w celu rozliczenia a tym samym zostajesz z wieloma dokumentami, pod którymi kierowca się nie podpisał. I już tego nie zrobi a w Tobie wzrasta frustracja i strach przed konsekwencjami. Czy ewidencja mimo braku podpisów jest ważna? 

Tak, ewidencja czasu pracy nie wymaga podpisu kierowcy aby być ważnym dokumentem. Nie musisz się obawiać, że podczas kontroli inspektor zarzuci Tobie zaniedbanie i nałoży w konsekwencji karę, albo nie uzna dokumentów. Podobnie jest z różnymi raportami, które dostajesz od firmy zewnętrznej lub samodzielnie generujesz w programie do czasu pracy.

Czy są dokumenty, które muszą zostać podpisane?

Dokumentami, które muszą zostać podpisane przez kierowcę, są wnioski urlopowe, oświadczenia o naruszeniach (pouczenia) oraz wnioski o oddanie nadgodzin (a możesz robić to bez wniosku, unikniesz zbędnych dokumentów, sprawdź jak masz ustawione w programie). Urlop jest udzielany pracownikowi na jego wniosek, zatem bez podpisu nie będzie ważny. Ten aspekt jest stale kontrolowany przez PIP i ITD, ponieważ często zdarza się, że firmy “wstawiają” w systemach urlopy kierowcom w miejsce wolnych dni, bez ich wiedzy, bez inicjatywy. 

Kierowca ma naruszenia czasu pracy – czy coś powinien podpisać? 

Notatka służbowa ze spotkania jeden na jeden z kierowcą o przypomnieniu przepisów, pouczenie do kadr.

Taki dokument jest zasadny a reguluje to art. 92c z Ustawy o Transporcie Drogowym. Dzięki niemu pracodawca, firma transportowa wykazuje dbałości o przepisy, stosowanie dobrych praktyk wewnątrz organizacji a także potwierdza fakt, że nie miała wpływu na powstanie naruszenia. Poszukaj takiego dokumentu u siebie w programie albo poproś o niego swoją firmę rozliczającą kierowców. To obecnie standard w przygotowywanych paczkach dokumentów od firm rozliczających. Takie pouczenie będzie miało duże znaczenie podczas ewentualnej kontroli ITD w przedsiębiorstwie.