Aktualności

Możesz mieć błędnie wyliczane wynagrodzenia mając podstawowy system pracy kierowcy

Firmy produkcyjne opierają swój fundament funkcjonowania o różnego rodzaju produkcję. Transport jest jedynie gałęzią wspomagającą główny obszar działania. Zaobserwowaliśmy, że często zatrudniają oni kierowców w systemie podstawowym, podobnie jak wszystkich innych pracowników. Stosują duże uproszczenia jeśli chodzi o prowadzenie ewidencji i liczenie wynagrodzenia.

To przeważnie się nie opłaca. Przeczytaj dlaczego.

Ostatnio na konsultacje zgłosiła się do nas Pani, która rozpoczyna swoją przygodę z rozliczaniem kierowców. Firma prowadzi działalność wytwórczą i do tej pory posiłkowała się transportem zewnętrznym w dostarczaniu swoich produktów do Klientów.

Świeży pomysł biznesowy szefa – będziemy sami przewozili swoje produkty, dzięki czemu obniżmy koszty. Jak pomyślał tak zrobił. I jak na właściciela przystało, sam zadbała o niezbędne dokumenty wymagane przy prowadzeniu transportu na potrzeby własne.

Wszedł do kadr i z radością ogłosił – to jest Pan Zbigniew. Proszę go przyjąć do pracy. Będzie pracował na stanowisku kierowcy

Brzmi znajomo? Po chwili odrętwienia, kadrowa zaprosiła kierowcę do sali konferencyjnej a sama zabrała się za przygotowanie dokumentów. Firma zatrudniała wielu pracowników na różnych stanowiskach, ale nigdy kierowcę. Pani kadrowa, co miała to skompletowała, przygotowała. Wiedziała, że jakieś BHP, że jakieś badania. Zaczęła szukać w internecie i nawet się udało, ale co można na szybko stworzyć, kiedy człowiek już trzyma długopis w ręce, gotowy do podpisania umowy.

No i podpisał. Minęło kilka miesięcy

Umowa jak każda inna w tej firmie. Bo niby czemu miałaby być inna. Przecież Pan ma pracować 8.00-16.00 rozwożąc po województwie towar z produkcji.

Pomysł biznesowy szefa zadziałał. Nawet sprawnie udaje się pobierać dane z karty kierowcy, wczytywać w program, robić jakieś wyliczenia generowane z systemu.

No właśnie… jakieś. Przyszedł ten dzień, kiedy Pani która zgłosiła się do nas na konsultację dostrzegła, że nadgodzin jest zbyt wiele, że założenie pracy kierowcy 8-16 nijak ma się do tego, co realnie jest przez niego wykonywane i co wylicza program

System podstawowy

Specyfika pracy kierowcy polega na tym, że jest ona wykonywana zgodnie z potrzebą zlecenia, zaplanowania trasy, dostępnością ładunku. I tak też było w przypadku Pani kadrowej, która zgłosiła się do nas na konsultację ze zbyt duża ilością nadgodzin.

Jak to tego doszło?

Kierowca pracował zgodnie z normami drogowymi i wielokrotnie kończył swoją aktywność po 10, 12 godzinach. Praca 8-16 zdarzała się a nawet były dni, kiedy kierowca pracował 2,3,4 godziny. System podstawowy zakłada, że praca każdego dnia wykonywana jest właśnie w tych godzinach i wynosi 8 godzin. Wszystko co jest ponad plan, zostaje zaliczone jako godziny nadliczbowe.

Co należy zrobić?

Prawdopodobnie sięgnąć po system równoważny, który w przypadku zatrudniania kierowców sprawdza się najlepiej. Firmy produkcyjne powinny zwrócić szczególną uwagę na zatrudnionych kierowców, bo często zdarza się sytuacja taka jak przytoczona konsultacja.

Wiele nadgodzin, praca ponad normę, zagrożenie mandatem podczas kontroli w przedsiębiorstwie z ramienia Państwowej Inspekcji Pracy.

Jeśłi chcesz poznać dokładniej system równoważny, przeczytaj Równoważny system czasu pracy w transporcie a nadgodziny kierowcy międzynarodowego.

Popraw dokumenty rozliczeń