Artykuły
Czy uzyskanie akredytacji Border Force uchroni przed mandatem za nielegalnych imigrantów?
To pytanie pojawia się stosunkowo często ze strony firm transportowych przewożących towary na teren Wielkiej Brytanii. Jak się przed nimi uchronić, jak skutecznie zabezpieczyć ładunek i czy certyfikat Border Force uchroni przed mandatem za nielegalnych imigrantów? Czy wystarczy tylko przeszkolenie pracowników? Jaki to ma ostatecznie wpływ, gdy zostaniemy oskarżeni o przewóz nielegalnych imigrantów? Jak ustrzec się przed nałożeniem kary?
Zacznijmy od najważniejszego – czym jest akredytacja Border Force?
Akredytacja Border Force to nic innego, jak poświadczenie brytyjskich służb, o wdrożeniu w przedsiębiorstwie Efektywnego systemu zapobiegania przewozowi osób niepożądanych, czyli po prostu zapobieganie przed wtargnięciem nielegalnych imigrantów.
Certyfikat Border Force jest wydawany przez brytyjskie Ministerstwo Sprawiedliwości. Ustanawia on określone zasady i standardy, które muszą być spełnione przez osobę, która chce go uzyskać.
Składają się na niego szkolenia kierowców, prawidłowy system zabezpieczający, listy kontrolne oraz szczegółowe wytyczne jak postępować zgodnie wymaganiami państwa brytyjskiego.
Aby uzyskać certyfikat Border Force należy złożyć obszerną dokumentację celem weryfikacji oraz wydania stosownego certyfikatu, potwierdzającego zgodność wdrożonych procedur z ustawą Immigration and Asylum Act.
Certyfikat Border Force nie jest obowiązkiem, jednak w znacznym stopniu może pomóc.
Z doświadczenia wiemy, że w ostatnim czasie, procedura uzyskania certyfikatu została zaostrzona, a brytyjskie służby bardzo restrykcyjnie weryfikują złożoną dokumentację oraz ubiegających się o niego przewoźników.
A co, jeśli nie mam certyfikatu Border Force? Co mi grozi jeśli zostanie stwierdzony przewóz nielegalnych imigrantów?
W przypadku, kiedy w pojeździe znajdują się imigranci, brytyjskie służby celne nakładają bardzo wysokie kary. Zgodnie z ustawodawstwem brytyjskim, odpowiedzialność w takim przypadku ponosi zarówno przewoźnik, jak i jego kierowca.
Wysokość nałożonej kary uzależniona jest od liczby wykrytych imigrantów w pojeździe i wynoszą odpowiedni:
- 2000 funtów za każdego jednego imigranta – nakładana na przedsiębiorstwo transportowe lub właściciela pojazdu,
- 600 funtów za każdego nielegalnego pasażera – nakładana na kierowcę.
Co ciekawe – jeżeli kierowca jest również właścicielem firmy, a tym samym jest to właściciel pojazdu – może zostać podwójnie ukaranym.
W przypadku, kiedy kierowcy nie zapłaci nałożonego na siebie mandatu i zmieni on swojego pracodawcę, organ angielski bezsprzecznie egzekwuje zapłatę nałożonej kary przez dotychczasowego pracodawcę. Nałożona kara nie idzie z kierowcą ” dalej”.
W praktyce oznacza to, że i tak przewoźnik będzie musiał zapłacić karę, która została nałożona na kierowcę, w przeciwnym razie, podczas kontroli drogowej, pojazd zostanie unieruchomiony do czasu uiszczenia grzywny.
Dlatego tak ważnym jest również złożenie wyjaśnień przez kierowcę i odwoływanie się od nałożonej kary, bowiem zazwyczaj jest tak, że po kontroli Border Force kierowca rozstaje się z pracodawcą i ślad za nim zanika.
Nie wystarczy, aby przewoźnik tłumaczył przed organem, o swojej niewiedzy o nielegalnych imigrantach ukrywających się w jego pojeździe. Musi okazać pisemne instrukcje składające się na efektywny system zabezpieczeń.
Nielegalny imigrant czyli osoba nielegalnie przekraczająca granicę – geneza powstania problemu.
Osoby nielegalnie przekraczające granicę stanowią kłopot dla wielu krajów na całym świecie. Problem dotyczy również transportu. Przez lata nielegalni imigranci wykorzystywali transport jako środek do przemierzania granic w celu uzyskania nielegalnego dostępu do krajów, do których normalnie nie mają prawa wstępu.
Problem ten pojawia się głównie we francuskich portach, gdzie od wielu już lat, uchodźcy z bliskiego wschodu próbują przedostać się wszelkimi możliwymi sposobami na teren Wielkiej Brytanii w poszukiwaniu „lepszego życia”.
Problem ten w dużej mierze dotyka polskich przewoźników, ponieważ znacznie częściej decydują się oni na tańsze opcje przepraw promowych w Calais czy Dunkierce. Dla porównania – przeprawa z holenderskiego portu jest zwykle droższa o około 30%.
Jak się ustrzec przed przewozem nielegalnych imigrantów i nałożeniem kary?
1. ZABEZPIECZ POJAZD
Poszycie pojazdu w naczepę typu plandeka zabezpiecz za pomocą linek do plandeki, końce linek za pomocą plomby lub zamka o unikalnym numerze. Numer plomby powinien znaleźć się na liście kontrolnej. Podczas podróży w trakcie sprawdzania wnętrza naczepy należy wykonać ponownie kontrolę poziomu zabezpieczeń samochodu. Kierowca powinien mieć zapasowe zabezpieczenia, aby spełnić warunki procedury zabezpieczającej.
Naczepę typu chłodnia lub z twardymi burtami zabezpiecz za pomocą plomby, zamka lub innego zabezpieczenia.
2. SPRAWDŹ POJAZD
Zadbaj o bezpieczeństwo już przy pierwszym załadunku pod kątem oznak wtargnięcia nieupoważnionych osób. Po każdym zatrzymaniu należy sprawdzić czy do ładunku nie wsiadły żadne nieupoważnione osoby. Przed podróżą i w trakcie podróży należy sprawdzić plomby, zamki, linki do plandeki lub inne urządzenia zabezpieczające czy nie zostały one naruszone bądź uszkodzone. Sprawdź boki i dach oraz zewnętrzne przedziały pojazdu. Dobrą praktyką jest również fotografowanie każdorazowo stanu plomb, zamków czy ewentualnych uszkodzeń plandeki.
Aby możliwie uniknąć włamań nielegalnych imigrantów, kierowca powinien odpowiednio rozplanować swój czas jazdy tak, aby postój przed dotarciem do portu dokonać nie bliżej niż w odległości 150 km – 200 km. Wiadomym jest, że im bliżej portu, tym zwiększone ryzyko na narażenie się na imigrantów. Dobrze jest też rozplanowanie przerw tak, aby możliwie były jak najkrótsze, czyli lepiej wykonać 15 min + 30 min niż standardowe 45min.
Najważniejszym jest jednak stosowanie się do check listy wg wytycznych Border Force – taka forma będzie sprzyjała przychylniejszemu podejściu kontrolujących. Pobrać możesz ją >>>TUTAJ<<< .
3. ODNOTUJ
Wpisz na check listę (listę kontrolną) wszystkie kontrole w trakcie podróży. Wpisz datę, godzinę i lokalizację pojazdu podczas kontroli, numery plomb. Wyposaż pojazd w zapasowe check listy. W przypadku wielu postojów wykonaj odrębne listy dla każdego z nich.
Czy w przypadku mandatu od służb Border Force istnieje możliwość odwołania?
Podczas kontroli, w przypadku wykrycia nielegalnych imigrantów, brytyjska straż graniczna weryfikuje przede wszystkim skuteczność systemu zabezpieczającego.
Ważne wówczas jest, aby potrafić udokumentować odpowiednie zabezpieczenia, wszystkie starania, okazać listę kontrolną. Przyjęta postawa powinna być nienaganna i bezkonfliktowa. Najczęstszym powodem nałożenia maksymalnej kary jest właśnie sporna postawa kierowcy, który często posiadając barierę językową tylko sobie szkodzi i to decyduje o nałożeniu kary.
Skuteczne odwołanie może być sposobem na uniknięcie grzywny, lecz kierowca, bądź też przewoźnik, muszą wykazać w swojej obronie, że:
- Nie mieli powodów, aby przypuszczać, że nielegalni imigranci ukrywali się na pokładzie pojazdu, a kierowca nie mógł podejrzewać, że osoba niepożądana ukrywa się np. w naczepie, to organ zobowiązany jest wziąć taką okoliczność pod uwagę.
- Przewoźnik wprowadził skuteczny system, uniemożliwiający przewóz imigrantów, tj. wdrożył i stosował w firmie efektywny system zabezpieczeń przed wtargnięciem do pojazdu nielegalnych imigrantów.
- Podczas wkroczenia nieupoważnionych osób do pojazdu – wykazanie skuteczności systemu – w jaki sposób to zrobić? Tutaj najlepszym rozwiązaniem będzie „check-lista” czyli zbiór czynności jakie kierowca powinien wykonać podczas trasy do UK.
Co powinna zawierać „check-lista” Border Force?
Szczegółowe zadania do wykonania przez kierowcę:
I. Po załadunku:
1. zabezpieczyć pojazd:
- zamknąć drzwi pojazdu, zabezpieczyć je kłódką,
- użyć dobrej jakości lin do plandek, zabezpieczonej kłódką lub plombą,
- numer plomby należy zapisać na liście kontrolnej,
2. sprawdzić kufry boczne i jeżeli to możliwe zamknąć je na klucz, sprawdzić owiewki i osie.
II. Podczas podróży po każdym postoju, a także przed wjazdem do strefy kontrolnej UK lub wjazdem na prom do UK:
1. sprawdzić poszycie i zabezpieczenia pojazdu,
2. jeżeli są dowody zniszczeń lub próby dostępu osób nieupoważnionych należy sprawdzić ładunek i ładownię a następnie ponownie założyć zabezpieczenia,
3. wyniki kontroli odnotować każdorazowo w liście kontrolnej.
III. Podczas kontroli Border Force:
1. okazać wypełnioną listę kontrolną,
2. okazać pisemne procedury zabezpieczające tzw. „efektywny system zabezpieczeń” w zakresie zapobiegania wtargnięciu nieupoważnionych osób otrzymane od pracodawcy,
3. wykonać dokumentację zdjęciową zabezpieczeń/złamania zabezpieczeń – dla celów późniejszego postępowania.
W przypadku podejrzenia, że doszło do wtargnięcia lub przynajmniej próby wtargnięcia nieupoważnionych osób do pojazdu, kierowca powinien bezwzględnie skontaktować się ze spedytorem i zaniechać dalszej jazdy.
Dlaczego „check-lista” jest tak istotna?
- Jest pisemnym poświadczeniem, że w firmie jest wdrożony skuteczny system zabezpieczeń
- Mamy potwierdzenie wszystkich czynności, które kierowca wykonał, aby zapobiec wtargnięciu nieupoważnionych osób na pojazd
- Jest bardzo ważnym elementem w procesie odwoławczym w przypadku wykrycia nielegalnych imigrantów w pojeździe
Jak statystycznie zakończyły się przeprowadzone kontrole? Czy praktyka dotychczasowa wyznacza standardy, zasady postępowania? Czy można ostatecznie w 100% uniknąć kary za przewóz nielegalnych imigrantów?
Została na Ciebie nałożona grzywna od Border Force? – umów się na bezpłatną konsultację z naszymi ekspertami i skonsultuj się w sprawie odwołania – sprawdzimy, czy mamy już przydatne doświadczenia dla Twojej firmy.
Jeździsz do Wielkiej Brytanii a nie posiadasz jeszcze systemu zabezpieczającego przed nielegalną imigracją? – umów się z naszymi ekspertami, pomożemy w uzyskaniu akredytacji. Zamów dokumentację i uzyskaj z nami akredytację Border Force.
Autorzy: Anna Sądaj, radca prawny Marek Kliś