Artykuły
Jak bezboleśnie zmienić firmę rozliczającą kierowców? [PORADNIK DLA FIRM TRANSPORTOWYCH]
Wiele firm transportowych nie jest zadowolonych z usługi rozliczania czasu pracy kierowców, jednak wizja przenoszenia całej dokumentacji i rewolucji w tym obszarze sprawia, że pomimo niezadowolenia, akceptują niską jakość usługi i utrzymują status quo.
W tym artykule przedstawiamy realia związane ze zmianą biura rozliczeniowego na bazie kilkudziesięciu firm transportowych, które zmieniły biuro rozliczające (i zostały naszymi klientami).
Czy zmiana firmy rozliczającej jest podobna do zmiany biura rachunkowego?
Firmy transportowe obawiają się zmiany biura rozliczającego kierowców między innymi z tego powodu, że kojarzy im się to ze zmianą biura rachunkowego i przenoszeniem dużej ilości dokumentów.
W rzeczywistości zmiana firmy rozliczającej kierowców jest wielokrotnie prostsza i krótsza.
Główną różnicą jest to, że nie ma potrzeby wstecznego uzupełnienia systemów danymi (np. historycznymi wyliczeniami, danymi z tachografów itd.).
W związku z tym, głównym dokumentem do przeniesienia do nowego biura rozliczeniowego jest umowa z kierowcą, a właściwie to informacje o parametrach rozliczeń z tej umowy. Nowe biuro rozliczeniowe może przeprowadzić ten proces w ok. 20 minut, zadając kilka pytań.
To sprawia, że proces przeniesienia jest krótki i „bezbolesny”.
Gdy firma transportowa podejmuje decyzję o zmianie biura rozliczeniowego, zwykle pojawia się kilka życiowych problemów (które najczęściej okazują się nieistotne).
Firma transportowa często zauważa, że:
-
1
nie posiada dokumentów rozliczeniowych w formie papierowej (bo nie były drukowane)
-
2
nie posiada dokumentów rozliczeniowych w formie cyfrowej (bo zaginęły na mailu)
-
3
nie posiada archiwum plików cyfrowych z tachografu i kart kierowców (plików ddd)
Warto w tym miejscu zadać sobie pytanie:
Jakie dokumenty trzeba przenieść pomiędzy biurami i dlaczego? (wpływ zmiany biura na kontrole ITD i PIP)
Odpowiadając wprost: żadne.
Nowe biuro rozliczeniowe nie potrzebuje archiwalnych rozliczeń dokumentów, aby zacząć rozliczać kierowców od kolejnego miesiąca. To, co jest kluczowe, to ustalenia z kierowcami (umowy), zasady ujęte w Regulaminie Pracy i Wynagradzania (jeśli był stworzony) oraz kilka informacji z list płac, które uzyskuje się od kadrowej.
Oczywiście dobrze jest mieć archiwum dokumentów. Jednak godziny na ewidencji czasu pracy można odtworzyć na podstawie danych z tachografów, a składniki list płac są zarchiwizowane w dokumentacji u księgowej.
Wobec powyższego, nieposiadanie dokumentacji w formie papierowej czy cyfrowej (np. plików PDF na mailu) nie jest dużym problemem.
W przypadku potencjalnej kontroli ITD, urząd przeprowadza kontrolę na bazie zapisów z plików cyfrowych. To właśnie pliki z tachografu są kontrolowane przez urząd – nie wydrukowany raport z programu rozliczającego. W przypadku kontroli PIP sprawdzane są pliki .ddd oraz godziny na ewidencji czasu pracy, którą przygotowuje się na podstawie tychże plików.
Firmy transportowe w pierwszej kolejności powinny zatem zadbać o to, aby posiadać kopię plików ddd. To podstawa do tego, aby w przyszłości można było ponownie przeliczyć kierowcę, dokonać korekty lub przekazać pliki odpowiednim organom.
Jeśli nie posiadasz plików ddd – możesz je pobrać ze swojego systemu GPS. Jeśli nie masz takiej możliwości, poproś swoje obecne biuro rozliczeniowe o ich przesłanie.
Jak długo trwa proces zmiany biura rozliczającego?
Sam proces „przeniesienia firmy” jest względnie krótki i prosty – trwa ok. jednego dnia.
Aby rozliczyć kierowców w nowym biurze rozliczeniowym na takich samych zasadach jak w poprzednim biurze, bez uwzględnienia potencjalnych optymalizacji kosztowych, nowe biuro rozliczeniowe potrzebuje poznać dotychczasowy sposób rozliczania ustalony w firmie (np. dniówki, kilometrówki, umówione netto, wypłata zgodnie z ewidencją itd.).
W tym celu nowe biuro będzie potrzebować przykładowej umowy z kierowcą oraz przykładową listę płac – po to, aby w kolejnym miesiącu odwzorować obecny sposób rozliczeń.
W praktyce, aby zoptymalizować koszty firmy transportowej, wymagane są drobne korekty umów, regulaminów i ustawień metody analizy danych z tachografu (np. zamiana błędnych aktywności, sposób radzenia sobie z brakiem danych, kolejność rekompensowania nadgodzin, itd.).
Jako biuro rozliczające rekomendujemy w takim przypadku poczekać na odpowiedni moment, np. zmianę przepisów (zmiana stawki minimalnej, noworoczna podwyżka itd.), aby niepotrzebnie nie „prowokować” potencjalnych pytań kierowców i nagłą zmianę umowy, np. w trakcie roku.
Czy biuro rozliczające trzeba zmienić na przełomie roku?
Zmiana biura rozliczeniowego nie musi odbywać się na przełomie roku – w praktyce można to zrobić w dowolnym momencie.
Warto jednak sprawdzić, jaki jest okres rozliczeniowy z kierowcami. Jeśli okres wynosi 1 miesiąc, w praktyce można zmienić biuro od kolejnego miesiąca. Jeśli okres wynosi 3 miesiące, najlepiej poczekać ze zmianą biura rozliczeniowego do końca kwartału.
Zmiana biura rozliczającego w trakcie okresu rozliczeniowego (np. 3 miesięcznego) wymaga przeliczenia całego okresu ponownie.
Nie jest to jednak problem – ostatecznie wszystko prawidłowo wyrówna się na podsumowaniu okresu rozliczeniowego.
Czy każda usługa rozliczania jest taka sama? Po co zmieniać biuro rozliczeniowe?
Wiele firm transportowych zmieniało biuro rozliczające kierowców już kilkukrotnie i niestety, nie widziało różnicy w usłudze i obsłudze.
Powodów do zmian i frustracji na linii biuro rozliczające – firma transportowa jest sporo i opisaliśmy je w artykule „Kiedy warto zmienić biuro rozliczające kierowców?”
Można pomyśleć, że sama usługa rozliczania kierowców (dostarczenie ewidencji do przygotowania listy płac) wszędzie powinna być podobna – w końcu rozliczanie opiera się na przepisach (ustawa o czasie pracy kierowców, obowiązki wynikające z Pakietu Mobilności itd.).
Nie jest to jednak zgodne z prawdą – na rynku istnieją biura rozliczające, które nie aktualizują swoich metod obniżenia ZUS i PIT dla firm transportowych. Stosują przepisy, które dawno przestały obowiązywać. Firmy, które mają wiedzę, w jaki sposób zaoszczędzić firmom transportowym nierzadko setki tysięcy złotych rocznie na kosztach zatrudnienia (w zależności od ilości kierowców w firmie), świadomie budują swój wizerunek ekspercki i wyróżniają się na tle konkurencji.
Drugim aspektem, który ma wpływ na różnicę pomiędzy usługami rozliczania kierowców, jest jakość obsługi klienta.
Najczęściej to, co odróżnia jakość obsługi to:
-
1
łatwość komunikacji z opiekunem klienta (i posiadanie jednego, stałego opiekuna)
-
2
umiejętność wytłumaczenia zagadnień w jasny sposób przez opiekuna
-
3
wychodzenie z inicjatywą ze strony biura rozliczeniowego w kontekście optymalizacji ZUS i PIT
-
4
brak angażowania właściciela lub osoby zarządzającej do procesu rozliczania (telefony od kadrowej, pośrednictwo w wymianie informacji)
-
5
wysyłanie gotowej ewidencji odpowiednio wcześniej przed terminem wypłat
Powyższe aspekty dotyczące obsługi klienta stanowiły szkielet podczas projektowania naszej usługi rozliczania czasu pracy kierowców – naszym głównym celem jest całkowite przejęcie problemów związanych z rozliczaniem kierowców na siebie.
Jeśli chcesz o niej poczytać więcej, kliknij tutaj.
Zmiana biura rozliczającego a skomplikowane, „ustne” ustalenia z kierowcami
Blisko połowa firm transportowych w „nieoficjalny” sposób rozlicza się z kierowcami – to jest fakt. W takim wypadku lista płac i rzeczywista wypłata dla kierowcy stanowią dwie różne kwoty.
Część firm transportowych ma tę obawę, że stanowi to problem podczas zmiany biura rozliczającego – mówiąc wprost, zmiana biura wymusi zmianę ustaleń z kierowcami, bo biuro rozliczeniowe nie dostosuje się do panujących zasad rozliczania.
W rzeczywistości sposób rozliczania z kierowcami, wewnętrzne ustalenia, nie muszą zostać zmienione (jest to jedna z naszych głównych wartości, które oferujemy firmom transportowym).
Biuro rozliczające może zasugerować wprowadzenie zmian na bardziej opłacalny sposób rozliczania, jednak decyzja o wprowadzeniu tej zmiany należy do firmy transportowej.
Jak sprawdzić, czy inne biuro rozliczeniowe będzie „lepsze”?
Podejmując decyzję o zmianie biura rozliczającego pojawia się sporo wątpliwości:
-
1
Czy nie będzie gorzej niż było?
-
2
Czy firma faktycznie mówi prawdę o swojej usłudze?
-
3
A co, jeśli nowa firma mi nie podpasuje?
Znamy branżę rozliczania kierowców od podszewki – dostarczamy biurom oprogramowanie do rozliczania czasu pracy kierowców, robimy szkolenia dla kierowców, a także sami posiadamy biuro rozliczające kierowców.
Dzięki temu znamy najczęstsze powody zmian biur rozliczających i wiemy, na co zwrócić szczególną uwagę podczas podpisywania umowy.
O wszystkim sposobach na sprawdzenie nowego biura rozliczeniowego napisaliśmy w artykule „Dlaczego firmy transportowe zmieniają biura rozliczające kierowców?”, jednak na potrzeby tego punktu przedstawimy jednak jedną radę:
Wiele biur rozliczających proponuje kilkuletnią umowę współpracy. To forma zabezpieczenia się przed zmianą biura rozliczającego. Niestety, często okazuje się, że zapewnienia o doskonałej usłudze i obsłudze przed podpisaniem umowy, po podpisaniu okazują się dalekie od prawdy.
W takim wypadku firma transportowa jest niezadowolona, ale konstrukcja umowy nie pozwala na bezkosztowe wypowiedzenie umowy.
Nasza rada jest prosta – warto poszukać biuro rozliczeniowe, które oferuje krótki okres wypowiedzenia (np. nasze biuro przyjęło jednomiesięczny okres bez żadnych kar umownych, a w przypadku chęci szybkiej zmiany biura, oferujemy niższą cenę usługi w okresie wypowiedzenia).
Krótki okres wypowiedzenia to także wskazówka na temat pewności biura co do jakości usługi i obsługi. Biura oferujące możliwość wypowiedzenia umowy w praktycznie dowolnym momencie musi mieć pewność, że usługa jest realizowana na naprawdę wysokim poziomie, aby nie tracić klientów, którzy nie są w żaden sposób związani umową.
Podsumowanie
Zmiana biura rozliczającego nie jest trudnym i skomplikowanym procesem. Zmianę biura rozliczającego bez wprowadzenia optymalizacji ZUS i PIT można zrealizować nawet w trakcie jednego dnia.
Wprowadzenie optymalizacji kosztowych także nie trwa długo, jednak rekomendujemy poczekać z wdrożeniem zmian na dogodny termin (np. zmiana przepisów, zmiana stawki minimalnego wynagrodzenia, nowy rok, grupowe podwyżki itd.).
Mając wiedzę na temat głównych problemów, jakie występują na linii firma transportowa – biuro rozliczające, zaprojektowaliśmy naszą usługę rozliczania czasu pracy kierowców w taki sposób, aby je wyeliminować.
Dzięki temu, że pracujemy zdalnie, na terenie całej Polski, mamy możliwość pracowania z najlepszymi ekspertami z dziedziny prawa transportowego, podatkowego i prawa dotyczącego czasu pracy kierowców.
Projektujemy w pełni legalne rozwiązania, które oszczędzają firmom transportowym setki tysięcy złotych oszczędności (w skali roku) i oferujemy pełne wsparcie w przypadku kontroli (w Polsce i za granicą).
Jeśli chcesz przeczytać o naszej usłudze rozliczania kierowców więcej, kliknij poniżej.
Szukasz wzorcowej usługi rozliczania?
Przeczytaj więcej o naszej usłudze rozliczania