Artykuły
Jak bezboleśnie zmienić firmę rozliczającą kierowców? [PORADNIK DLA FIRM TRANSPORTOWYCH]
Wiele firm transportowych nie jest zadowolonych z usługi rozliczania czasu pracy kierowców, jednak wizja przenoszenia całej dokumentacji i rewolucji w tym obszarze sprawia, że pomimo niezadowolenia, akceptują niską jakość usługi i utrzymują status quo.
W tym artykule przedstawiamy realia związane ze zmianą biura rozliczeniowego na bazie kilkudziesięciu firm transportowych, które zmieniły biuro rozliczające (i zostały naszymi klientami).
Pytania o zmianę biura rozliczającego kierowców
Czy zmiana firmy rozliczającej jest podobna do zmiany biura rachunkowego?
Firmy transportowe obawiają się zmiany biura rozliczającego kierowców między innymi z tego powodu, że kojarzy im się to ze zmianą biura rachunkowego i przenoszeniem dużej ilości dokumentów.
W rzeczywistości zmiana firmy rozliczającej kierowców jest wielokrotnie prostsza i krótsza.
Główną różnicą jest to, że nie ma potrzeby wstecznego uzupełnienia systemów danymi (np. historycznymi wyliczeniami, danymi z tachografów itd.).
W związku z tym, głównym dokumentem do przeniesienia do nowego biura rozliczeniowego jest umowa z kierowcą, a właściwie to informacje o parametrach rozliczeń z tej umowy. Nowe biuro rozliczeniowe może przeprowadzić ten proces w ok. 20 minut, zadając kilka pytań.
To sprawia, że proces przeniesienia jest krótki i „bezbolesny”.
Gdy firma transportowa podejmuje decyzję o zmianie biura rozliczeniowego, zwykle pojawia się kilka życiowych problemów (które najczęściej okazują się nieistotne).
Firma transportowa często zauważa, że:
-
1
nie posiada dokumentów rozliczeniowych w formie papierowej (bo nie były drukowane)
-
2
nie posiada dokumentów rozliczeniowych w formie cyfrowej (bo zaginęły na mailu)
-
3
nie posiada archiwum plików cyfrowych z tachografu i kart kierowców (plików ddd)
Warto w tym miejscu zadać sobie pytanie:
Jakie dokumenty trzeba przenieść pomiędzy biurami i dlaczego? (wpływ zmiany biura na kontrole ITD i PIP)
Odpowiadając wprost: żadne.
Nowe biuro rozliczeniowe nie potrzebuje archiwalnych rozliczeń dokumentów, aby zacząć rozliczać kierowców od kolejnego miesiąca. To, co jest kluczowe, to ustalenia z kierowcami (umowy), zasady ujęte w Regulaminie Pracy i Wynagradzania (jeśli był stworzony) oraz kilka informacji z list płac, które uzyskuje się od kadrowej.
Oczywiście dobrze jest mieć archiwum dokumentów. Jednak godziny na ewidencji czasu pracy można odtworzyć na podstawie danych z tachografów, a składniki list płac są zarchiwizowane w dokumentacji u księgowej.
Wobec powyższego, nieposiadanie dokumentacji w formie papierowej czy cyfrowej (np. plików PDF na mailu) nie jest dużym problemem.
W przypadku potencjalnej kontroli ITD, urząd przeprowadza kontrolę na bazie zapisów z plików cyfrowych. To właśnie pliki z tachografu są kontrolowane przez urząd – nie wydrukowany raport z programu rozliczającego. W przypadku kontroli PIP sprawdzane są pliki .ddd oraz godziny na ewidencji czasu pracy, którą przygotowuje się na podstawie tychże plików.
Firmy transportowe w pierwszej kolejności powinny zatem zadbać o to, aby posiadać kopię plików ddd. To podstawa do tego, aby w przyszłości można było ponownie przeliczyć kierowcę, dokonać korekty lub przekazać pliki odpowiednim organom.
Jeśli nie posiadasz plików ddd – możesz je pobrać ze swojego systemu GPS. Jeśli nie masz takiej możliwości, poproś swoje obecne biuro rozliczeniowe o ich przesłanie.
Jak długo trwa proces zmiany biura rozliczającego?
Sam proces „przeniesienia firmy” jest względnie krótki i prosty – trwa ok. jednego dnia.
Aby rozliczyć kierowców w nowym biurze rozliczeniowym na takich samych zasadach jak w poprzednim biurze, bez uwzględnienia potencjalnych optymalizacji kosztowych, nowe biuro rozliczeniowe potrzebuje poznać dotychczasowy sposób rozliczania ustalony w firmie (np. dniówki, kilometrówki, umówione netto, wypłata zgodnie z ewidencją itd.).
W tym celu nowe biuro będzie potrzebować przykładowej umowy z kierowcą oraz przykładową listę płac – po to, aby w kolejnym miesiącu odwzorować obecny sposób rozliczeń.
W praktyce, aby zoptymalizować koszty firmy transportowej, wymagane są drobne korekty umów, regulaminów i ustawień metody analizy danych z tachografu (np. zamiana błędnych aktywności, sposób radzenia sobie z brakiem danych, kolejność rekompensowania nadgodzin, itd.).
Jako biuro rozliczające rekomendujemy w takim przypadku poczekać na odpowiedni moment, np. zmianę przepisów (zmiana stawki minimalnej, noworoczna podwyżka itd.), aby niepotrzebnie nie „prowokować” potencjalnych pytań kierowców i nagłą zmianę umowy, np. w trakcie roku.
Czy biuro rozliczające trzeba zmienić na przełomie roku?
Zmiana biura rozliczeniowego nie musi odbywać się na przełomie roku – w praktyce można to zrobić w dowolnym momencie.
Warto jednak sprawdzić, jaki jest okres rozliczeniowy z kierowcami. Jeśli okres wynosi 1 miesiąc, w praktyce można zmienić biuro od kolejnego miesiąca. Jeśli okres wynosi 3 miesiące, najlepiej poczekać ze zmianą biura rozliczeniowego do końca kwartału.
Zmiana biura rozliczającego w trakcie okresu rozliczeniowego (np. 3 miesięcznego) wymaga przeliczenia całego okresu ponownie.
Nie jest to jednak problem – ostatecznie wszystko prawidłowo wyrówna się na podsumowaniu okresu rozliczeniowego.
Czy każda usługa rozliczania jest taka sama? Po co zmieniać biuro rozliczeniowe?
Wiele firm transportowych zmieniało biuro rozliczające kierowców już kilkukrotnie i niestety, nie widziało różnicy w usłudze i obsłudze.
Powodów do zmian i frustracji na linii biuro rozliczające – firma transportowa jest sporo i opisaliśmy je w artykule „Kiedy warto zmienić biuro rozliczające kierowców?”
Można pomyśleć, że sama usługa rozliczania kierowców (dostarczenie ewidencji do przygotowania listy płac) wszędzie powinna być podobna – w końcu rozliczanie opiera się na przepisach (ustawa o czasie pracy kierowców, obowiązki wynikające z Pakietu Mobilności itd.).
Nie jest to jednak zgodne z prawdą – na rynku istnieją biura rozliczające, które nie aktualizują swoich metod obniżenia ZUS i PIT dla firm transportowych. Stosują przepisy, które dawno przestały obowiązywać. Firmy, które mają wiedzę, w jaki sposób zaoszczędzić firmom transportowym nierzadko setki tysięcy złotych rocznie na kosztach zatrudnienia (w zależności od ilości kierowców w firmie), świadomie budują swój wizerunek ekspercki i wyróżniają się na tle konkurencji.
Drugim aspektem, który ma wpływ na różnicę pomiędzy usługami rozliczania kierowców, jest jakość obsługi klienta.
Najczęściej to, co odróżnia jakość obsługi to:
-
1
łatwość komunikacji z opiekunem klienta (i posiadanie jednego, stałego opiekuna)
-
2
umiejętność wytłumaczenia zagadnień w jasny sposób przez opiekuna
-
3
wychodzenie z inicjatywą ze strony biura rozliczeniowego w kontekście optymalizacji ZUS i PIT
-
4
brak angażowania właściciela lub osoby zarządzającej do procesu rozliczania (telefony od kadrowej, pośrednictwo w wymianie informacji)
-
5
wysyłanie gotowej ewidencji odpowiednio wcześniej przed terminem wypłat
Powyższe aspekty dotyczące obsługi klienta stanowiły szkielet podczas projektowania naszej usługi rozliczania czasu pracy kierowców – naszym głównym celem jest całkowite przejęcie problemów związanych z rozliczaniem kierowców na siebie.
Jeśli chcesz o niej poczytać więcej, kliknij tutaj.
Zmiana biura rozliczającego a skomplikowane, „ustne” ustalenia z kierowcami
Blisko połowa firm transportowych w „nieoficjalny” sposób rozlicza się z kierowcami – to jest fakt. W takim wypadku lista płac i rzeczywista wypłata dla kierowcy stanowią dwie różne kwoty.
Część firm transportowych ma tę obawę, że stanowi to problem podczas zmiany biura rozliczającego – mówiąc wprost, zmiana biura wymusi zmianę ustaleń z kierowcami, bo biuro rozliczeniowe nie dostosuje się do panujących zasad rozliczania.
W rzeczywistości sposób rozliczania z kierowcami, wewnętrzne ustalenia, nie muszą zostać zmienione (jest to jedna z naszych głównych wartości, które oferujemy firmom transportowym).
Biuro rozliczające może zasugerować wprowadzenie zmian na bardziej opłacalny sposób rozliczania, jednak decyzja o wprowadzeniu tej zmiany należy do firmy transportowej.
Jak sprawdzić, czy inne biuro rozliczeniowe będzie „lepsze”?
Podejmując decyzję o zmianie biura rozliczającego pojawia się sporo wątpliwości:
-
1
Czy nie będzie gorzej niż było?
-
2
Czy firma faktycznie mówi prawdę o swojej usłudze?
-
3
A co, jeśli nowa firma mi nie podpasuje?
Znamy branżę rozliczania kierowców od podszewki – dostarczamy biurom oprogramowanie do rozliczania czasu pracy kierowców, robimy szkolenia dla kierowców, a także sami posiadamy biuro rozliczające kierowców.
Dzięki temu znamy najczęstsze powody zmian biur rozliczających i wiemy, na co zwrócić szczególną uwagę podczas podpisywania umowy.
O wszystkim sposobach na sprawdzenie nowego biura rozliczeniowego napisaliśmy w artykule „Dlaczego firmy transportowe zmieniają biura rozliczające kierowców?”, jednak na potrzeby tego punktu przedstawimy jednak jedną radę:
Wiele biur rozliczających proponuje kilkuletnią umowę współpracy. To forma zabezpieczenia się przed zmianą biura rozliczającego. Niestety, często okazuje się, że zapewnienia o doskonałej usłudze i obsłudze przed podpisaniem umowy, po podpisaniu okazują się dalekie od prawdy.
W takim wypadku firma transportowa jest niezadowolona, ale konstrukcja umowy nie pozwala na bezkosztowe wypowiedzenie umowy.
Nasza rada jest prosta – warto poszukać biuro rozliczeniowe, które oferuje krótki okres wypowiedzenia (np. nasze biuro przyjęło jednomiesięczny okres bez żadnych kar umownych, a w przypadku chęci szybkiej zmiany biura, oferujemy niższą cenę usługi w okresie wypowiedzenia).
Krótki okres wypowiedzenia to także wskazówka na temat pewności biura co do jakości usługi i obsługi. Biura oferujące możliwość wypowiedzenia umowy w praktycznie dowolnym momencie musi mieć pewność, że usługa jest realizowana na naprawdę wysokim poziomie, aby nie tracić klientów, którzy nie są w żaden sposób związani umową.
Podsumowanie
Zmiana biura rozliczającego nie jest trudnym i skomplikowanym procesem. Zmianę biura rozliczającego bez wprowadzenia optymalizacji ZUS i PIT można zrealizować nawet w trakcie jednego dnia.
Wprowadzenie optymalizacji kosztowych także nie trwa długo, jednak rekomendujemy poczekać z wdrożeniem zmian na dogodny termin (np. zmiana przepisów, zmiana stawki minimalnego wynagrodzenia, nowy rok, grupowe podwyżki itd.).
Mając wiedzę na temat głównych problemów, jakie występują na linii firma transportowa – biuro rozliczające, zaprojektowaliśmy naszą usługę rozliczania czasu pracy kierowców w taki sposób, aby je wyeliminować.
Dzięki temu, że pracujemy zdalnie, na terenie całej Polski, mamy możliwość pracowania z najlepszymi ekspertami z dziedziny prawa transportowego, podatkowego i prawa dotyczącego czasu pracy kierowców.
Projektujemy w pełni legalne rozwiązania, które oszczędzają firmom transportowym setki tysięcy złotych oszczędności (w skali roku) i oferujemy pełne wsparcie w przypadku kontroli (w Polsce i za granicą).
Jeśli chcesz przeczytać o naszej usłudze rozliczania kierowców więcej, kliknij poniżej.
Szukasz usługi rozliczania kierowców, która zapewni Ci „święty spokój”?
Przeczytaj więcej o naszej usłudze rozliczania