Artykuły

Kadry i płace PL i UE, ZUS, US, e-AKTA, CIT, VAT, paliwo, bieżący WYNIK FINANSOWY

Czego się obawiasz w przypadku kontroli – mandatu, czy nakazu zapłaty zaległości podatkowych lub ZUS-owskich?

Oszczędzamy kilka godzin z życia każdego przedsiębiorcy skracając komunikację, między kierowcą, działem rozliczania kierowców, kadrami, bhp, płacami i księgowości, pilnując przy tym prawidłowych zasad prawnych i reprezentując klientów przez służbami kontrolnymi (ITD, ZUS, PIP, US, itd..).

Jak prowadzić księgowość w firmie transportowej i nie zbankrutować?

Większość osób szuka tutaj niższej ceny na usługi księgowe, żeby zaoszczędzić chociaż trochę. Przychody i koszty transportu są bardzo wysokie. Dochód firmy transportowej jest funkcją przychodów i kosztów, ale w obecnych czasach nie jest adekwatny do kosztów.

Dlatego nawet minimalne zwiększenie oszczędności (zmniejszenie kosztów), uszczelnienie finansów firmy jeśli daje np. 3% poprawę rentowności firmy transportowej, zwiększa drastycznie dochody właściciela przedsiębiorstwa. Jeśli do tego dołożymy większą skuteczność spedytorów, lepiej wynegocjowane stawki (czyli zwiększymy nawet o 1% przychód), to razem daje to 4% wzrost DOCHODU.

A gdyby księgowość potrafiła wskazać w porozumieniu z ekspertami od rozliczania czasu pracy kierowców dodatkowe 5% oszczędności na składnikach do ZUS?

Przychody i koszty firmy transportowej

Identyfikacją kosztów, kontrolą przychodów, płatności firmy transportowej zajmuje się księgowość. Do działu księgowości trafiają znaczące koszty paliwa, i jeszcze większe koszty zatrudnienia pracowników, a w szczególności koszty zatrudnienia kierowców. Firma transportowa zlecająca księgowość na zewnątrz, bardzo często musi pośredniczyć między działem rozliczeń kierowców a księgowością w zakresie wyjaśniania zasad naliczania płac dla kierowców.

Rozliczenie oddelegowania kierowców, diet bez ZUS, księgowanie mandatów

Czas pracy kierowców to bardzo często początek długiej drogi pieniędzy w firmie transportowej. Zmiany w prawie transportowym i wprowadzenie Pakietu Mobilności i zasad delegowania kierowców wydłużyły tą drogę jeszcze bardziej. Na każdy etapie tej drogi niestety część zarobionych pieniędzy znika na koszty operacyjne, obsługi potrąceń itd.

Jak zidentyfikować miejsca powstawania największych kosztów w transporcie?

Zbieraniem tych informacji zajmuje się księgowość. Raporty kasowe, zwrot VAT czy rozliczanie paliwa – to jedno z wielu wyzwań dla księgowości. Podatek od środków transportu, rozliczanie różnic kursowych, księgowanie faktur dwuwalutowych, CIT w spółkach, koszty płac (PIT, ZUS, chorobowe, urlopy).

Księgowość firmy transportowej nie jest najpopularniejszą opcją w ofertach biur rachunkowych z bardzo prostego powodu. Ogromna wielowątkowość przepisów branży transportowej powoduje, że biuro rachunkowe musi się mocno wyspecjalizować z tematów transportowych, łączyć wiele składników typowych dla branży a każdy nieprzemyślany element ma wpływ na kondycję finansową firmy.

Nadmiarowe składniki płacowe, nieprawidłowo oskładkowane wynagrodzenie, nieporozumienia w rozliczaniu czasu pracy kierowców kosztuję Cię ok 10% Twojego przychodu

Czy księgowość w transporcie to coś innego niż zwykła księgowość które oferuje pierwsze lepsze biuro rachunkowe? Jeśli zapytasz 10 księgowych czy zajmują się rozliczaniem firm transportowych, 8 z nich odpowie, że nie, bo to jest bardzo skomplikowane.

Z jednej strony można wszystkiego się nauczyć, ale jeśli dane biuro ma 3-5 firm transportowych i 300 klientów ze standardowych to jest oczywiste, że nie będą inwestować w wiedzę i narzędzia pod tych 5 klientów.

Wykazuj duże podatki, ale zarabiaj jeszcze więcej

Gdy przedsiębiorcy specjalizujący się w obsłudze rozliczania czasu pracy kierowców, pomocy prawnej dla transportu drogowego uzupełniają ofertę o opcje obsługi księgowej i rachunkowości, to następuje unikalna kumulacja wiedzy w jednym miejscu.

Uzupełniające się w ten sposób działalności, zbieranie informacji, pozwalają lepiej zaprojektować wynagrodzenia, formę opodatkowania czy zasady opłacania ZUS.

Martwi Cię wysoki poziom płatności za ZUS i Urząd Skarbowy? Wiele przedsiębiorstw podchodzi do tematu podatków bardzo negatywnie, a co za tym idzie nie interesują się tym i traktują jak zło konieczne. Zasady rachunkowości nie bazują na emocjach – nie trzeba ich lubić, żeby zrozumieć. Trzeba je wykorzystywać!

Polski Ład i tajemnice Pakietu Mobilności

… za kilka miesięcy wpłyną radykalnie na rynek transportowy. Te same, już skomplikowane mechanizmy kadr, płac i księgowości, zostały dodatkowo okraszone nadzorem i kontrolami Urzędu Skarbowego. Dokumentacja płacowa, za którą jest odpowiedzialny pracodawca, ma być archiwizowana przez 10 lat, zatem wszelkie zależności płacowo-finansowe będą ścigane przez wiele lat.

Szukasz oszczędności w transporcie? Nie oszczędzaj na księgowości w branży transportowej

Oszczędności to temat wielopoziomowy. Można mieć ogromny dochód i zapłacić od niego jeszcze większy podatek – co w efekcie nie będzie lepsze od średniego dochodu na osobę i odpowiednio zaksięgowanych inwestycji w swoją organizację. Jak takie coś zaplanować – decyzja właściciela firmy musi opierać się na WYNIKU FINANSOWYM firmy. Tego najczęściej brakuje w przedsiębiorstwach, gdzie faktury są dostarczane „papierowo”, a podatek księgowa podaje SMS-em w okolicy 19-stego dnia miesiąca.

Czas to pieniądz – oszczędzaj więcej czasu i wydawaj mniej pieniędzy

Szybkie przygotowanie umów-zlecenia wraz z tłumaczeniami, umów o pracę z zakresem obowiązków i systemami premiowania dla kierowców, różnorodne metody naliczania wynagrodzeń – to charakteryzuje standard „transportowy”.

Podążając całą ścieżką rozliczenia wynagrodzeń i finansów firmy transportowej musimy dotknąć:

  • ewidencja czasu pracy
  • rozliczania ewidencji kierowcy z tachografu, kart drogowych (z busów do 3,5t), pracy w warsztacie;
  • paliwa, zwrot podatku VAT, rozliczania różnic kursowych;
  • należności podróży służbowych i składniki oddelegowania z Pakietu Mobilności;
  • faktury kosztowe (dwuwalutowe, noty, kompensaty, opłaty drogowe,
  • grzywny i mandaty), faktury przychodowe, prowizje dla spedytorów,
  • windykacje i odsetki;
  • obciążenia urzędowe (PIT, CIT, VAT, ZUS, środki transportu, itd);
  • weryfikacja płatności (podatku VAT)
  • przygotowanie dokumentów przy zatrudnieniu kierowców (pełna ścieżka badań, szkolenia BHP, akta osobowe, rejestracja ZUS);
  •  płace kierowców, koszty oddelegowania, podróże służbowe, zmienne
  • książka przychodów i rozchodów
  • obsługa księgowa spółek
  • brakuje Ci opieki kadrowo płacowej
  • składniki urlopowe i chorobowe, zgłoszenia członków rodziny, PPK,
  • prywatne ubezpieczenia;
  • doradztwo podatkowe i optymalizacje księgowe (inwestycje,
  • amortyzacja pojazdów, sprzętu komputerowego, inwestycji firmowych, itd)
  • pełne zrozumienie języka księgowego i urzędowego, reprezentacja
  • podczas kontroli ZUS, US, PIP, ITD, obsługa wyciągów bankowych, różnic kursowych,
  • obsługa spółek, konta księgowe, bilanse i sprawozdania, raporty GUS, zgłoszenia KRS
  • przekształcenia spółek, biegli rewidenci, obsługa prawna w Polsce i UE, windykacje

Jeśli odczuwasz strach przed natłokiem zmian w przepisach podatkowych i ograniczają Cię obowiązki administracyjne – pozwól sobie pomóc. Robimy to od lat, dla kilkuset firm, przejmując te operacje, które dla nas są rutynowe, a Ty musisz je odkrywać co miesiąc na nowo. Umów się na bezpłatną, niezobowiązującą rozmowę, podczas której wspólnie zastanowimy się jakie obowiązki zrobimy za Ciebie, a które chcesz sobie nadzorować samodzielnie. Doradzimy w sprawie systemów komputerowych, form opodatkowania i integracji księgowości z innymi systemami transportowymi.

Mała firma, działalność gospodarcza czy spółka z o.o. – znamy się na tym.

Masz małą firmę rodzinną, do tego warsztat i pracowników biurowych. Doradzimy Ci odpowiednią formę prowadzenia działalności, przygotujemy dokumenty pracownicze, stworzymy akta osobowe, przeprowadzimy Cię przez ZUS, US, GUS, VAT. Możesz do nas zadzwonić, zapytać, poradzić się.

Księgujemy dokumenty na bieżąco (online), dlatego możesz w każdej chwili zapytać o wynik finansowy Twojej firmy i w razie potrzeby zoptymalizować inwestycje i podatki (przed końcem miesiąca).

Prosta księgowość, kadry i płace dla zwykłej działalności gospodarczej? Tak, obsługujemy całą Polskę i wiemy jak to zrobić w firmie transportowej. Umów się na bezpłatną konsultację – odpowiemy na Twoje pytania.

Przeprowadzimy Cię przez cały proces rozliczania i księgowania oraz płac, kadr dokumentacji. Przejdziemy całą ścieżkę finansową, a Ty będziesz mieć dostęp na każdym etapie do danych, wyniku finansowego Twojej firmy i możliwość podejmowania decyzji dotyczących finansów swojego przedsiębiorstwa.

Tagi

Jak o nas mówią?

„Kancelaria Transportowa ITD-PIP do tej pory kilkukrotnie przeprowadzała dla Lubuskiego Oddziału Krajowej lzby Doradców Podatkowych szkolenia z zakresu naliczania wynagrodzeń i rozliczania czasu pracy kierowców zatrudnionych w transporcie krajowym i międzynarodowym. Szkolenia te kierowane były do doradców podatkowych oraz pracowników ich kancelarii. Poziom merytoryczny jak również wiedza i umiejętności jej przekazania przez specjalistę prowadzącego szkolenia zostały bardzo wysoko ocenione przez uczestników. Sprawne i rzetelne przeprowadzenie szkoleń oraz dobra współpraca pozwala polecić Kancelarię Transportową ITD-PIP jako rzetelnego i profesjonalnego wykonawcę usług szkoleniowych. Z przyjemnością polecamy Kancelarię Transportową ITD-PIP jako godnego zaufania partnera w zakresie usług szkoleniowych dla branży transportowej.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Mariola Chełmińska
Przewodnicząca Zarządu Lubuskiego Oddziału KIDP

„Zawsze staramy się stawiać na najwyższą jakość usług, dlatego szukaliśmy najlepszego dla nas rozwiązania w zakresie rozliczania czasu pracy kierowców. Potrzebowaliśmy wsparcia firmy, która doskonale odnajduje się w tej tematyce. W celu usprawnienia pracy naszej firmy zdecydowaliśmy się na zakup programu SuperTacho oraz współpracę z Kancelarią ITD-PIP jako profesjonalnym partnerem w zakresie analizy i rozliczania czasu pracy kierowców. Program SuperTacho jest bardzo intuicyjny i przyjazny w obsłudze, a zatem praca na nim bardziej efektywna. Dzięki częstym aktualizacją mamy pewność, że program jest dostosowany do pracy w obowiązującym stanie prawnym. Zawsze możemy liczyć na fachowe i rzetelne wsparcie serwisowe, oraz pomoc wykwalifikowanych i doświadczonych prawników oraz radców, którzy wyróżniają się znakomitą znajomością prawa transportowego.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Emilia Indeka
Kadra zarządzająca PTSU INDEKA IWONA

„Jako firma prowadząca działalność transportową od 30 lat, z pełną odpowiedzialnością możemy polecić współpracę z Kancelarią ITD-PIP. Z Prezesem tej firmy Panem Mariuszem Hendzel współpracuję od 15 lat. Zarządza zespołem, który zawsze staje na wysokości powierzanych zadań, służąc pomocą oraz wsparciem merytorycznym. Doceniamy wkład oraz zaangażowanie każdego działu, z którym mamy kontakt. Jednocześnie też, jako w pełni odpowiedzialna firma transportowa, która dba o poprawność rozliczeń z naszymi kierowcami, możemy bez zawahania rekomendować program Super Tacho. Oprogramowanie jest narzędziem, które w znaczący sposób usprawnia i przyspiesza rozliczanie ewidencji oraz optymalizację kosztów jednocześnie na bieżąco wprowadzają aktualizację. ”

Rozwiń treść Zwiń treść
Andrzej Rybak
Koordynator ds. transportu Skrzypczyk-Trans

„Obracając się wiele lat w branży transportowej, przyszło nam się zmierzyć z wieloma problemami. Kłopoty z kierowcami, interpretacjami rozporządzeń, przepisów, czy też kontrole były dla nas niemalże codziennością. Zdecydowaliśmy się na współpracę z Kancelarią ITD-PIP w ramach usługi Wsparcie Prawne z zamiarem analizy naszych dotychczasowych działań oraz możliwości sięgnięcia po pomoc prawną i ekspercką w każdym możliwym momencie. Z pełną stanowczością możemy rekomendować współpracę z działem prawnym Kancelarii. Działania realizowane są z najwyższą stanowczością oraz pełnym profesjonalizmem.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Krzysztof Kukułka
Współwłaściciel Kukułka Transport

„Kancelaria ITD-PIP jest naszym partnerem biznesowym od roku 2019. Współpracę rozpoczęliśmy od programu do rozliczania czasu pracy kierowcy SuperTacho. Kolejnym elementem był zakup urządzeń do sczytywania danych z kart kierowców i tachografów – TachoDroid, które pozwoliły na usprawnienie procesu przesyłania danych przez Klientów. Usługa, z której także korzystamy jest obsługa prawna. Dzięki tej usłudze mamy możliwość korzystania z usług prawnych w zakresie wystarczającym dla naszej działalności bez potrzeby posiadania własnego działu prawnego. Wszystkie narzędzia oraz usługi realizowane przez Kancelarię ITD-PIP charakteryzują się wysokim poziomem wiedzy merytorycznej i profesjonalizmu. Polecamy Kancelarię ITD-PIP jako partnera godnego zaufania.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Beata Pożarlik
Właściciel eKOFT

„Z przyjemnością rekomendujemy współpracę z Kancelarią ITD-PIP jako partnera w zakresie dostawy oprogramowania do rozliczania kierowców SuperTacho. Jako firma usługowa wymieniliśmy dotychczasowe oprogramowanie na produkt Supertacho i jesteśmy bardzo zadowoleni z jakości, szybkości działania oraz opieki serwisowej. Z firmą Kancelaria Transportowa ITD-PIP współpracujemy od wielu lat i oceniamy tą współpracę rewelacyjnie. Wysoka jakość usług, rzetelność i profesjonalizm pozwala nam polecić firmę Kancelaria Transportowa ITD-PIP jako partnera godnego zaufania.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Agnieszka Woźny
Właściciel F.U. Tacho-Dekret

„Nasza firma współpracuje z firmą Kancelaria ITD-PIP od 2022 roku. Jednak w tym czasie weszło wiele zmian w związku z „Pakietem Mobilności” oraz „Polskim Ładem”, co było nie lada wyzwaniem, jeśli chodzi o dostosowanie oprogramowania do zmieniających się przepisów. Profesjonalizm, kompleksowe podejście do każdego z powierzonych zadań, sprawiły, że współpraca na każdym etapie była owocna a duże doświadczenie i wysokie kwalifikacje pracowników, pod których opieką znalazła się nasza firma przełożyły się na efekty, które całkowicie spełniły nasze oczekiwania. Szczególnie cenimy sobie duże zaangażowanie i wysokiej jakości obsługę. Nasza współpraca przebiega sprawnie, dlatego z całym przekonaniem rekomendujemy Państwa firmę jako specjalistę w swojej branży oraz rzetelnego i godnego zaufania partnera biznesowego.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Oleksandr Hrebeniukov
Prezes Zarządu PWP GROUP Sp. z o.o.

Webinary