Artykuły
Kto płaci za szkolenie okresowe kierowcy?
Szkolenie okresowe kierowcy czyli tak zwany kod 95, jest obowiązkowy aby móc wykonywać zawód kierowcy. Od zawsze w firmach transportowych toczyły się dyskusje, przepychanki na temat tego kto powinien za niego płacić, jak to należy zorganizować w firmie aby w jak najmniejszy sposób ucierpiała jej organizacja.
Przewiń i czytaj dalej…
Wdrożenie tzw. dyrektywy work life balance otwarło debatę, czy pracodawca ma obowiązek finansować wszystkie szkolenia kierowców.
Zgodnie z nowym przepisem art. 94(13) Kodeksu pracy, jeżeli szkolenie pracownika jest obowiązkowe na danym stanowisku pracy, pracodawca zobowiązany jest do ponoszenia jego kosztów, a czas szkolenia wlicza się do czasu pracy.
Ustawa o transporcie drogowym nie zobowiązuje przewoźników do zapewnienia kierowcy szkoleń okresowych.Zgodnie z art. 39l UTD, Pracodawca może, ale nie musi, pokryć koszty tych szkoleń.
A jak jest w praktyce?
To zależy. Znamy firmy, które widzą wartość w tym, aby zapłacić kierowcom za ich szkolenia okresowe. Są takie, które płacą a potem odliczają miesięcznie jakąś kwotę od wynagrodzenia kierowcy.
Najczęściej jednak to kierowca sam pokrywa koszt takiego szkolenia a jest to kwota około 500-1000 zł w zależności od ośrodka.
Ile trwa takie szkolenie?
Do wysłania kierowcy na szkolenie okresowe najlepiej jest przygotować się wcześniej i na poziomie działu transportu (dyspozycji zleceń) zaplanować nieobecność kierowcy, a będzie jej aż 35 godzin, rozłożonych na kilka dni. Czas przeznaczony na takie szkolenie, nie będzie czasem pracy kierowcy. Warto jednak rozważyć w jaki sposób firma chce podejść do tych dni, w których kierowca będzie wyłączony z pracy. Są firmy a także kierowcy, którzy będą chcieli na ten czas wypisać wniosek urlopowy. Inni odbiorą zaległy odpoczynek a inni będą oczekiwali potraktowania tego czasu jako pracy.
Kto ma pilnować terminów szkoleń okresowych kierowców?
Przepisy z jednej strony są jasne ale jak to w transporcie bywa, praktyka bywa różna. Teoretycznie szkolenie okresowe to dokument i obowiązek kierowcy. Dwóm stronom zależy aby nie przegapić terminu. Najlepiej aby system monitorował ważność posiadanych przez pracowników dokumentów, uprawnień a także badań.
Sprawdź, czy program z którego korzystasz ma takie możliwości.