Aktualności

Odpoczynek tygodniowy w święta i podczas urlopu kierowcy

W jaki sposób rekompensuje się skrócone odpoczynki tygodniowe w trasie? Czy jest to okres płatny dla kierowcy? Czy rekompensatę odpoczynku skróconego można odbierać podczas święta, urlopu czy chorobowego kierowcy?
.
przewiń i czytaj dalej…

Odpoczynki tygodniowe kierowcy to aktywności, a w zasadzie brak aktywności zawodowych. Kierowca ma w tym okresie odpoczywać i wg standardu, powinien odpoczywać minimum 45 godzin, ale bez żadnych specjalnych konsekwencji przepisy zezwalają na skracanie, aby trasy 2-3 tygodniowe zrealizować jak najszybciej i najbardziej optymalnie.

Skrócone odpoczynki tygodniowe są jak praca w sobotę

Skrócenie odpoczynku kierowcy z punktu widzenia kadrowego to jak 6sty dzień pracy w tygodniu, czyli, np. praca w sobotę. Taką pracę kadrowo rozliczamy poprzez udzielenie dodatkowego dnia wolnego w inny terminie, w dniu roboczym. Taki dzień staje się dniem wolnym i bezpłatnym, a wynagrodzenie wynikające z umowy jest przesunięte na tę sobotę w którą pracował. Czyli finalnie za pracę w sobotę, która jest prawidłowo zrekompensowana nie wypłaca się żadnych dodatkowych elementów wynagrodzenia.

Czy rekompensata odpoczynku skróconego jest płatna?

To zależy. Rekompensowanie odpoczynku skróconego to po prostu dodatkowy odpoczynek od zajęć i aktywności kierowcy. Takim okresem może być, np dodatkowy dzień wolny w trybie pracy 3/1, urlop kierowcy czy święta w kalendarzu, które wymuszają okres wolny od pracy.

Dlatego jeśli rekompensujemy pracę w sobotę i jednocześnie jest okres dłuższego wolnego polegającego na połączeniu odpoczynku 45h z dodatkową rekompensatą np. 21h, to taki czas w całości może nie być dodatkowo płatny i wszystko jest w porządku.

Trochę inaczej będzie gdy rekompensatą odpoczynku połączymy z płatnym okresem wolnym, np. urlop, chorobowe lub płatny okres przestoju w firmie.

Odbieranie rekompensaty odpoczynku skróconego podczas urlopu lub chorobowego

To jak najbardziej normalne działanie. Wg przepisów rekompensata to dodatkowy okres BEZ PRACY, a nie specjalny tryb niepracowania. Oczywiście, jest to należny okres w kalendarzu, ale może być udzielony nawet do końca 3 tygodnia po tygodniu gdzie było skrócenie, więc jeśli kierowca chce mieć z tego tytułu wolne w najbliższy weekend, to trzeba to ustalić z pracodawcą lub wziąć urlop.

Planowanie pracy i wolnego „w prywatnym życiu” nie zawsze jest dopasowane do oczekiwań firmy. Jeśli kierowca po 3-tygodniowej trasie z 2 odpoczynkami skróconymi ma do odebrania rekompensatę, np. 2x po ok. 15-20h, ale zaraz po powrocie idzie na urlop, to rekompensaty „drogowe” będą realizowały się jako płatny urlop, a rekompensaty kadrowe zostaną rozliczone w ramach okresu rozliczeniowego jako inne dni wolne lub dodatkowa płatność z tytułu przekroczenia normy średniotygodniowej.

Czy rekompensata może być zamiast urlopu, aby go nie zużyć?

Tak. Można rozliczyć najpierw wolne „kadrowe” w pierwszych dniach planowanego wolnego dla kierowcy i dopiero po zrekompensowaniu tych dni (bo muszą być bez pracy tak czy inaczej) uruchomić urlop wypoczynkowy na wniosek pracownika. Takie układanie kalendarza jest wewnętrzną decyzją firmy i najlepiej gdy obie strony dogadają się między sobą jak rozliczą rekompensaty „drogowe” i czy jest to powiązane z rekompensatami „kadrowymi” lub realizowane w trakcie urlopu lub okresu chorobowego kierowcy.

Podsumowanie

Rekompensaty to po prostu okres wolny od pracy dla kierowcy na tachografie. Takie wolne może w praktyce wynikać z weekendu, wolnego dnia w tygodniu lub bardziej formalnych wolnych typu urlop czy zwolnienie od pracy z powodu choroby. Jeśli kierowca po długiej trasie poszedł na zwolnienie chorobowe to można przyjąć, że zrekompensował wszystkie zaległe odpoczynki z punktu widzenia ITD, a to w jaki sposób będzie płatny okres tego zwolnienia chorobowego to zależy już od przepisów kadrowych i pracowniczych.

Takie działania są automatycznie realizowane przez programy analizujące naruszenia drogowe kierowców – jeśli jest czas BEZ PRACY I JAZDY to dokonywane są rekompensaty wg Rozporządzenia 561/2006 (drogowe), a gdy potem kadrowa wstawia tam urlop lub chorobowe w takie dni, to pojawi się za ten okres wynagrodzenie wynikające z Kodeksu Pracy za urlop lub chorobowe. Jedno nie wyklucza drugiego.

Jeśli interesują Cię takie mechanizmy i wiedza w rozliczaniu kierowców – czytaj nasze inne publikacje lub pobierz nasze oprogramowanie, które zarówno rekompensuje odpoczynki jak i oblicza dniówki i diety wirtualne, trasy krajowe i odcinki Pakietu Mobilności i to wszystko przekazuje w formie czytelnych zestawień dla kadr i biura rachunkowego. Kliknij w LINK obok >>>

Zobacz prezentację PROGRAMU