Aktualności

Równoważny system czasu pracy w transporcie a nadgodziny kierowcy międzynarodowego

Najbardziej frustrujące w branży transportowej są ciągłe zmiany przepisów. Nie ma noclegów – są noclegi. Są diety zagraniczne dla kierowców – nagle nie ma diet. Wysoki ZUS od wypłat – obniżony ZUS o diety wirtualne, itd..

W tym gąszczu regulacji pojawiają się zwykłe, ludzkie uproszczenia i skróty myślowe, np. takie, że u kierowców w systemie równoważnym nie ma nadgodzin, albo jest ich niewiele i nie trzeba ich obliczać. To MIT! A potem są co kwartał „jakieś” dopłaty?!

Z tego artykułu dowiesz się dlaczego firmy stosują system równoważny oraz kiedy w tym systemie pojawiają się godziny nadliczbowe kierowcy 50% i 100% oraz dodatki średniotygodniowe.

Jaki system zatrudnienia w branży transportowej?

O systemie czasu pracy kierowców wykonujących transport drogowy można mieć różne wyobrażenie. Czasem będzie to kontekst liczby tygodni w trasie (np. 2/2, 3/1), ale formalnie chodzi jednak o system zatrudnienia kierowcy na umowie o pracę. Jakie systemy czasu pracy spotkamy w firmach transportowych? Teoretycznie będzie to jeden z nich:

  • podstawowy
  • równoważny
  • zadaniowy
  • przerywany
  • mieszany.

W praktyce, w transporcie drogowym, spotkać można kierowców zatrudnionych w podstawowym systemie czasu pracy, czasem w zadaniowym, ale najbardziej popularnym jest jednak równoważny system czasu pracy. Jest to najczęściej stosowany system u kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe.

Czy to najlepszy system zatrudnienia kierowców w transporcie?

Przeczytaj szczegóły w artykule Równoważny system czasu pracy w transporcie a nadgodziny kierowcy międzynarodowego

System równoważny jest najczęściej stosowany w transporcie. Zobacz dlaczego