Artykuły

4 kroki jak zacząć dbać o marketing firmy transportowej

Spójna komunikacja wizualna, marka osobista pracodawcy, a także strona internetowa mają ogromne znaczenie dla osiągnięcia sukcesu w branży transportowej. Jeśli zastanawiasz się, jak połączyć te wszystkie elementy, to pomocne będzie opracowanie strategii marketingowej. Jak to zrobić i od czego zacząć? 

Przewiń i czytaj dalej.

Co to jest strategia marketingowa marki?

Określenie „strategia marketingowa” może początkowo lekko odstraszać osoby, które wcześniej z tym zagadnieniem nie miały nic do czynienia. Temat wydaje się dość obszerny, ale na szczęście po rozłożeniu go na mniejsze części, każdy pojedynczy etap można stosunkowo łatwo zrealizować. Czym charakteryzuje się strategia marketingowa? Jest to forma dokumentu, który zawiera wszystkie najważniejsze informacje i wskazówki na temat tego, jak firma powinna działać, aby osiągnąć sukces na rynku. Łączy w sobie strategię marki i strategię komunikacyjną. Zawarte są w niej między innymi elementy takie jak:

  • analiza firmy uwzględniająca jej mocne i słabe strony, konkurencję oraz rynek;
  • wartości, którymi kieruje się marka i filary, na których została zbudowana;
  • szczegółowe określenie grupy docelowej marki;
  • działania komunikacyjne obejmujące zarówno komunikację wizualną firmy, charakter komunikacji z klientami, jak i wybór odpowiednich kanałów komunikacyjnych, które będą adekwatne do konkretnego etapu lejka sprzedażowego.

Jak zacząć marketing w firmie transportowej?

Jeśli chcesz rozpocząć działania marketingowe swojej firmy transportowej, musisz najpierw określić, w jakim kierunku mają one iść. Bez konkretnego planu wszystkie podjęte próby zakończą się prawdopodobnie niepowodzeniem, stratą pieniędzy i sporym niezadowoleniem. Musisz zacząć działać strategicznie, dlatego pierwszym krokiem, który powinieneś wykonać, jest opracowanie strategii marketingowej. Wystarczy, że poświęcisz czas na opracowanie kilku kluczowych elementów, a stworzenie dalszych działań będzie dużo łatwiejsze.

  • Przeprowadź analizę SWOT firmy. To pomoże Ci określić, jakie są mocne i słabe strony przedsiębiorstwa, a także szanse i zagrożenia na rynku. Staraj się podejść uczciwie do tego etapu. Mocnymi stronami firmy mogą być np. terminowe wykonywanie zleceń, pracownicy mówiący w obcych językach, flota kilkunastu w pełni sprawnych samochodów ciężarowych. Na podstawie wymienionych atutów możesz w późniejszym czasie zbudować swoją pozycję na rynku i komunikację z klientami.
  • Określ jakie wartości są dla Twojej firmy ważne w kontekście biznesu. Zastanów się, co nada jej charakter i czym będzie wyróżniała się spośród innych marek. Możesz określić np. czy zależy Ci na profesjonalnym wizerunku oraz drogich i niedostępnych dla wszystkich usługach, czy chcesz pozycjonować swoją markę na otwartą i przyjazną oraz oferować swoje usługi w korzystnych cenach dla wszystkich.
  • Postaraj się odpowiedzieć na pytania, które pomogą Ci ustalić grupę docelową. Kto jest odbiorcą Twoich usług? Czy są to te same osoby, do których będziesz kierować komunikaty reklamowe? Czy Twoja firma świadczy usługi dla innych firm (B2B), czy jest skoncentrowana na klientach indywidualnych (B2C), a może obsługuje oba te sektory? Co charakteryzuje Twoich klientów, czym kierują się przy wyborze usługi i jak podejmują decyzje zakupowe? Możesz przeanalizować zachowania obecnych klientów oraz przeprowadzić obserwację wśród klientów konkurencji czy potencjalnych konsumentów.
  • Stwórz spójną komunikację wizualną firmy – o tym możesz przeczytać w innym naszym artykule. Dodatkowo przyda się określenie stylu komunikacji oraz wyznaczenie konkretnych kanałów komunikacji, czyli miejsc online i offline, gdzie przebywają Twoi potencjalni klienci.

Możesz spróbować samemu opracować strategię i wdrażać działania marketingowe. Jeśli będziesz potrzebował wsparcia, zawsze możesz zatrudnić specjalistę lub agencję marketingową. Ważne, aby działania były przemyślane i wynikały z analizy danych.

Dlaczego firma transportowa powinna mieć opracowaną strategię marketingową?

Stworzenie strategii marketingowej dla firmy ma wiele pozytywnych stron. To tak naprawdę gotowy przepis na działania skoncentrowane do wewnątrz i na zewnątrz firmy, czyli w stronę pracowników, rynku, klientów i partnerów biznesowych. Pozwoli Ci to zmniejszyć koszty związane z pozyskiwaniem nowych klientów, ponieważ będziesz dokładnie wiedział, do kogo komunikujesz i w jaki sposób. Stworzysz dzięki temu dopasowane do grupy docelowej treści na firmową stronę internetową oraz social media. Osiągniesz spójny wizerunek marki, nie tylko pod względem wizualnym, ale i całej komunikacji z potencjalnymi klientami. Dzięki temu Twoja firma zostanie dobrze zapamiętana i będzie odbierana profesjonalnie. Ponadto wszystkie działania będą oparte na tych samych wartościach, a to pozwoli jasno określić charakter Twojej firmy i elementy wyróżniające ją na tle konkurencji. Dobrze opracowana strategia posłuży Ci przez wiele lat, dlatego warto zainwestować w nią swój czas. Potrzebujesz wsparcia? Znamy firmy, które wspierają w takich działaniach.

Sprawdź co możesz zyskać