Artykuły

Rebranding – wielkie słowo. A może zacznij od zmiany swojego logo (nazwy)?

Rebranding – co to jest?
Czy rebranding zarezerwowany jest wyłącznie dla dużych marek z branży transportowej?
Rebranding w branży transportowej – od czego zacząć?
Przewiń i czytaj dalej…

Być może zetknąłeś się już wcześniej z pojęciem rebrandingu w kontekście swojego biznesu. Jeśli nie wiesz, czym on jest i czy Twoja firma powinna zdecydować się na takie działanie, ten artykuł jest dla Ciebie. Przekonasz się, że rebranding można wdrażać małym krokami. Podpowiemy Ci, od czego zacząć!

Rebranding – co to jest?

W definicji rebrandingu chodzi przede wszystkim o proces, czyli długofalowe działanie, które ma na celu wprowadzenie zmian, które pokażą markę w nowej odsłonie. Ta modyfikacja może dotyczyć jednego lub wszystkich elementów wizerunkowych i strategicznych marki. Modyfikacji można poddać nazwę firmy, logo, hasło reklamowe, całą identyfikację wizualną, ofertę, poszczególne produkty, sposób komunikacji z klientami czy elementy składające się na dystrybucję asortymentu. Poziom wprowadzanych zmian jest indywidualny i każde przedsiębiorstwo będzie wdrażało je inaczej. Istotą w tych zmianach jest zbudowanie przemyślanego i silnego wizerunku marki. Firmy decydują się na rebranding z różnych powodów, do najczęstszych można zaliczyć:

  • przechodzenie fuzji, połączenia dwóch podmiotów, które od teraz muszą mieć spójny przekaz i wizerunek;
  • chęć odświeżenia dawno stworzonych elementów marki, jak nazwa czy logo i przedstawienie firmy jako nowoczesnej;
  • rozszerzenie obecnej oferty lub zmiana grupy docelowej;
  • rozwój firmy, np. utworzenie dodatkowych oddziałów na terenie kraju;
  • wdrożenie nowych wartości i usprawnienie procesów, którymi warto wyróżniać się na rynku, np. nowoczesne oprogramowanie do rozliczania kierowców.

Czy rebranding zarezerwowany jest wyłącznie dla dużych marek z branży transportowej?

Rebranding z pewnością w pierwszej chwili kojarzy się z dużymi koncernami i firmami, które są popularne oraz wszystkim dobrze znane. W branży transportowej wiele marek na przestrzeni lat przeszło swoją przemianę, w dużej mierze, żeby dopasować swój wizerunek do obecnych czasów. Wśród nich znajduje się np. KIA, która nie tak dawno odświeżyła logo, aby pokazać klientom swoją nowoczesną i futurystyczną stronę. Obecny znak firmowy jest dużo bardziej dynamiczny, nawiązuje do ruchu, który w transporcie jest kluczowym elementem. Podobnie postąpiła marka DACIA, która chciała zerwać ze swoim dotychczasowym wizerunkiem i pozycjonować się jako nowoczesna i ciekawa marka również dla młodych osób. Zmienił się nie tylko zapis samej nazwy, który od teraz odzwierciedla wartości, którymi kieruje się firma. Pojawił się również nowy symbol, który swoim wyglądem przypomina łańcuch i nawiązuje do liter D i C w nazwie marki. Czy to oznacza, że tylko wielkie firmy mogą zdecydować się na rebranding? Oczywiście, że nie! Każda firma transportowa, niezależnie od wielkości może wprowadzić zmiany, które odświeżą jej wizerunek i pokażą w nowej odsłonie. Dotyczy to zarówno jednoosobowych działalności, jak i małych oraz średnich przedsiębiorstw.

Rebranding w branży transportowej – od czego zacząć?

Duża świadomość potrzeby zmiany w firmie i chęć jej wprowadzenia, to naprawdę ważny krok w całym procesie rebrandingu! Jeśli chciałbyś zacząć, ale przeraża Cię ta wizja, to pamiętaj, że wszystkie zmiany możesz wdrażać po kolei. Każdy mały krok zbliża Cię do tego, aby Twoja firma zyskała nowy wizerunek. Przede wszystkim zastanów się, co pomoże Twojej marce osiągnąć większy sukces na rynku. Podczas analizy obecnej kondycji firmy może się okazać, że wiele, a nawet wszystkie elementy wymagają unowocześnienia. Więc od czego zacząć, aby przyniosło to najlepszy efekt? Pierwszym krokiem powinno być przyjrzenie się bliżej nazwie firmy. Jeśli powstała dawno temu, być może dziś niewiele mówi o Twoim biznesie i nie kojarzy się potencjalnym klientom z Twoimi usługami. Warto pomyśleć nad nazwą, która jednoznacznie wskazywałaby na to, że firma zajmuje się transportem. W bliskim połączeniu z nazwą jest oczywiście logo. Być może Twoja firma nigdy żadnego nie miała lub logo, które jest, należałoby odświeżyć. To są właśnie elementy, od których warto zacząć pracę nad nowym wizerunkiem marki!

Jak przeprowadzić rebranding w firmie transportowej?

Rebrandingiem w swojej firmie transportowej możesz zająć się sam lub z pomocą doświadczonej osoby. Jeśli zdecydowałeś się na zmianę nazwy firmy, ale brakuje Ci kreatywnych pomysłów, możesz zgłosić się do agencji lub osoby, która stworzy ją dla Ciebie. Podobnie możesz postąpić w kwestii logo, jeśli uważasz, że nie masz wystarczających umiejętności, aby przygotować projekt samemu. Doświadczony grafik na pewno Ci w tym pomoże. Proces rebrandingu Twojej marki nie musi być ogromnym i skomplikowanym przedsięwzięciem. Wystarczy zacząć od małych elementów jak nazwa i logo, aby Twoja firma zyskała w oczach klientów świeżość, której być może brakowało jej przez lata. Wprowadzenie modyfikacji w tym obszarze może okazać się sporym sukcesem, który przełoży się na zainteresowanie nowych klientów ofertą. Pamiętaj, że konsumenci często oczekują, że marka będzie nowoczesna, a swoim działaniem i wyglądem będzie nawiązywać do obecnych trendów. Jeśli potrzebujesz wsparcia we wdrożeniu nowoczesnych rozwiązań do firmy, chętnie Ci pomożemy!

Sprawdź jak mieć jasne warunki zatrudniania i wynagradzania