Skąd czerpać wiedzę?

Spotykamy wiele osób, które zajmują się bezpośrednio rozliczaniem czasu pracy kierowców, ale niestety zostały pozostawione same sobie. Pracodawcy, nie wiedząc jak wdrożyć takich pracowników w nowe realia przepisów, zlecają im samodzielne zdobywanie wiedzy i zrzucają odpowiedzialność za cały problem.

Gdzie zatem szukać tej wiedzy – najlepiej, żeby była w jednym miejscu? Zobacz polecane portale branżowe, strony urzędowe i bogatą #BazaWiedzy

Księgowa pyta jak stworzyć listę płac dla kierowców?

Wierzymy, że każdy ma prawo nie wiedzieć – i dlatego pyta. Przez wiele lat dział księgowości i płac uważany był za nietykalny i nieomylny – stąd, gdy pojawiają się pytania wywołują one stres. Dział płac i księgowości jest naturalnym odbiorcą zestawień wyliczeń wynagrodzeń kierowców i aby dobrze zrozumieć – muszą zapytać! Natłok zmian w przepisach podatkowych oraz Pakiet Mobilności wymaga dobrej komunikacji i zrozumienia, co jest potrzebne kadrowej, żeby zrobiła listę płac, a potem księgowej, żeby dobrze rozumiała, jak to zaksięgować w kosztach firmy.

Ponad 200 różnych opcji w programie – kto za to odpowiada?

„Indywidualne podejście do klienta” wcale nie powinno oznaczać niepowtarzalnej konfiguracji dziesiątek niezrozumiałych opcji w programie rozliczającym czy w programie kadrowo-płacowym. Obserwujemy na rynku wyścig na najbardziej udziwnione zapisy w umowach, ale warto pamiętać, że ostatecznie wszyscy wspieramy się programami komputerowymi, w których jest średnio ponad 200 różnych ustawień – i pojawia się pytanie czy na pewno dobrze rozumiemy skutki działania tych opcji? Kto ostatecznie poniesie odpowiedzialność za takie a nie inne ustawienie „pstryczków”. Czy każda opcja ma swoje umocowanie w przepisach prawa? Jako producent jednego z popularniejszych programów doskonale wiemy, które opcje są tylko wytworem naszej kreatywności, a które faktycznie wynikają z przepisów. Zatem jak nie zrobić sobie krzywdy używając narzędzi?

Sam(a) zdobywasz wiedzę, ale potrzebujesz potwierdzenia?

To niesamowite jak wiele osób na szczęście potrafi już sobie radzić z poszukiwaniem wiedzy lub samodzielnym stworzeniu własnego rozwiązania na wynagrodzenia kierowców wg Pakietu Mobilności czyli po likwidacji diet zagranicznych. Zdarza się jednak czasem, że pojawia się niepewność i potrzeba, aby potwierdzić swój pomysł. Wiemy, że takie osoby nie oczekują pouczania, szkolenia – tylko po prostu zwykłego „tak, rozumiemy Pani pomysł i potwierdzamy, że jest to dobry pomysł – jesteśmy pod wrażeniem!”. Jesteśmy zafascynowani tematyką czasu pracy kierowców, dlatego też wymyślamy czasem skomplikowane teorie – więc nic nas nie dziwi. A okazuje się, że sporo pomysłów jest naprawdę unikalnych – potrafimy wskazać ewentualnie zagrożenia, które widzimy „patrząc z boku” – dzięki temu pomysł można dopracować i z powodzeniem używać.

Skorzystaj z bezpłatnego rozliczenia testowego

Sprawdź, czy możesz zoptymalizować wyniki rozliczania. Porównaj swoje dane i upewnij się w swoich przemyśleniach.

SuperTacho

Jak o nas mówią?

„Kancelaria Transportowa ITD-PIP do tej pory kilkukrotnie przeprowadzała dla Lubuskiego Oddziału Krajowej lzby Doradców Podatkowych szkolenia z zakresu naliczania wynagrodzeń i rozliczania czasu pracy kierowców zatrudnionych w transporcie krajowym i międzynarodowym. Szkolenia te kierowane były do doradców podatkowych oraz pracowników ich kancelarii. Poziom merytoryczny jak również wiedza i umiejętności jej przekazania przez specjalistę prowadzącego szkolenia zostały bardzo wysoko ocenione przez uczestników. Sprawne i rzetelne przeprowadzenie szkoleń oraz dobra współpraca pozwala polecić Kancelarię Transportową ITD-PIP jako rzetelnego i profesjonalnego wykonawcę usług szkoleniowych. Z przyjemnością polecamy Kancelarię Transportową ITD-PIP jako godnego zaufania partnera w zakresie usług szkoleniowych dla branży transportowej.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Mariola Chełmińska
Przewodnicząca Zarządu Lubuskiego Oddziału KIDP

„Zawsze staramy się stawiać na najwyższą jakość usług, dlatego szukaliśmy najlepszego dla nas rozwiązania w zakresie rozliczania czasu pracy kierowców. Potrzebowaliśmy wsparcia firmy, która doskonale odnajduje się w tej tematyce. W celu usprawnienia pracy naszej firmy zdecydowaliśmy się na zakup programu SuperTacho oraz współpracę z Kancelarią ITD-PIP jako profesjonalnym partnerem w zakresie analizy i rozliczania czasu pracy kierowców. Program SuperTacho jest bardzo intuicyjny i przyjazny w obsłudze, a zatem praca na nim bardziej efektywna. Dzięki częstym aktualizacją mamy pewność, że program jest dostosowany do pracy w obowiązującym stanie prawnym. Zawsze możemy liczyć na fachowe i rzetelne wsparcie serwisowe, oraz pomoc wykwalifikowanych i doświadczonych prawników oraz radców, którzy wyróżniają się znakomitą znajomością prawa transportowego.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Emilia Indeka
Kadra zarządzająca PTSU INDEKA IWONA

„Jako firma prowadząca działalność transportową od 30 lat, z pełną odpowiedzialnością możemy polecić współpracę z Kancelarią ITD-PIP. Z Prezesem tej firmy Panem Mariuszem Hendzel współpracuję od 15 lat. Zarządza zespołem, który zawsze staje na wysokości powierzanych zadań, służąc pomocą oraz wsparciem merytorycznym. Doceniamy wkład oraz zaangażowanie każdego działu, z którym mamy kontakt. Jednocześnie też, jako w pełni odpowiedzialna firma transportowa, która dba o poprawność rozliczeń z naszymi kierowcami, możemy bez zawahania rekomendować program Super Tacho. Oprogramowanie jest narzędziem, które w znaczący sposób usprawnia i przyspiesza rozliczanie ewidencji oraz optymalizację kosztów jednocześnie na bieżąco wprowadzają aktualizację. ”

Rozwiń treść Zwiń treść
Andrzej Rybak
Koordynator ds. transportu Skrzypczyk-Trans

„Obracając się wiele lat w branży transportowej, przyszło nam się zmierzyć z wieloma problemami. Kłopoty z kierowcami, interpretacjami rozporządzeń, przepisów, czy też kontrole były dla nas niemalże codziennością. Zdecydowaliśmy się na współpracę z Kancelarią ITD-PIP w ramach usługi Wsparcie Prawne z zamiarem analizy naszych dotychczasowych działań oraz możliwości sięgnięcia po pomoc prawną i ekspercką w każdym możliwym momencie. Z pełną stanowczością możemy rekomendować współpracę z działem prawnym Kancelarii. Działania realizowane są z najwyższą stanowczością oraz pełnym profesjonalizmem.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Krzysztof Kukułka
Współwłaściciel Kukułka Transport

„Kancelaria ITD-PIP jest naszym partnerem biznesowym od roku 2019. Współpracę rozpoczęliśmy od programu do rozliczania czasu pracy kierowcy SuperTacho. Kolejnym elementem był zakup urządzeń do sczytywania danych z kart kierowców i tachografów – TachoDroid, które pozwoliły na usprawnienie procesu przesyłania danych przez Klientów. Usługa, z której także korzystamy jest obsługa prawna. Dzięki tej usłudze mamy możliwość korzystania z usług prawnych w zakresie wystarczającym dla naszej działalności bez potrzeby posiadania własnego działu prawnego. Wszystkie narzędzia oraz usługi realizowane przez Kancelarię ITD-PIP charakteryzują się wysokim poziomem wiedzy merytorycznej i profesjonalizmu. Polecamy Kancelarię ITD-PIP jako partnera godnego zaufania.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Beata Pożarlik
Właściciel eKOFT

„Z przyjemnością rekomendujemy współpracę z Kancelarią ITD-PIP jako partnera w zakresie dostawy oprogramowania do rozliczania kierowców SuperTacho. Jako firma usługowa wymieniliśmy dotychczasowe oprogramowanie na produkt Supertacho i jesteśmy bardzo zadowoleni z jakości, szybkości działania oraz opieki serwisowej. Z firmą Kancelaria Transportowa ITD-PIP współpracujemy od wielu lat i oceniamy tą współpracę rewelacyjnie. Wysoka jakość usług, rzetelność i profesjonalizm pozwala nam polecić firmę Kancelaria Transportowa ITD-PIP jako partnera godnego zaufania.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Agnieszka Woźny
Właściciel F.U. Tacho-Dekret

„Nasza firma współpracuje z firmą Kancelaria ITD-PIP od 2022 roku. Jednak w tym czasie weszło wiele zmian w związku z „Pakietem Mobilności” oraz „Polskim Ładem”, co było nie lada wyzwaniem, jeśli chodzi o dostosowanie oprogramowania do zmieniających się przepisów. Profesjonalizm, kompleksowe podejście do każdego z powierzonych zadań, sprawiły, że współpraca na każdym etapie była owocna a duże doświadczenie i wysokie kwalifikacje pracowników, pod których opieką znalazła się nasza firma przełożyły się na efekty, które całkowicie spełniły nasze oczekiwania. Szczególnie cenimy sobie duże zaangażowanie i wysokiej jakości obsługę. Nasza współpraca przebiega sprawnie, dlatego z całym przekonaniem rekomendujemy Państwa firmę jako specjalistę w swojej branży oraz rzetelnego i godnego zaufania partnera biznesowego.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Oleksandr Hrebeniukov
Prezes Zarządu PWP GROUP Sp. z o.o.

Czegoś
brakuje?

Skonsultuj z naszym ekspertem temat, którego nie możesz rozwiązać. Upewnij się w swoich przemyśleniach – sprawdź nas!

O co osoby rozliczające często pytają…

  • Odbiorcami wydruków są działy płac w firmie lub kadrowa w biurze rachunkowym. Dla takich osób realizujących dalsze procesy naliczania płac wystarczą zestawienia zbiorcze, bo kwoty wprowadzane są dalej do listy płac i nie musi tutaj być zestaw 20 tabelek. Ewidencja czasu pracy kierowcy ze szczegółami każdego dnia jest potrzebna do wglądu, więc najlepiej ustalić z odbiorcami naszych zestawień, czego dokładnie i na jakim etapie potrzebują. Można dzięki temu wysłać same zestawienia z kwotami, a dopiero później uzupełnić szczegółowe wydruki do zarchiwizowania na potrzeby ewentualnej kontroli. Programy kadrowe nie potrzebują mieć wczytanej całej ewidencji, tym bardziej, że bardzo często są niedopasowane do kierowców i ta ewidencja jest niedokładna i niczemu nie służy.

  • Oszacuj kwotę jaką powinien otrzymać kierowca. Sprawdź nieobecności. Zwróć uwagę na przełom miesięcy – czy są aktywności oraz czy są obliczone wyjazdy w tym okresie. Brak odczytów na końcu miesiąca może powodować pominięcie aktywności z ostatniego dnia. Zweryfikuj poprawność naliczonej premii/nagrody – czy po korekcie została ona ponownie naliczona. Jeśli wiesz, że ustawienia programu się nie zmieniły, a sam system pokazuje logiczne wyniki (sumowanie godzin aktywności powinno dać idealnie sumę pracy w ewidencji) – po kilka takich przeliczeniach i dokładnym sprawdzeniu zbuduje się zaufanie i kontrola będzie mogła być wyrywkowa.

  • Pliki DDD z tachografu lub zestawienie aktywności oraz granice GPS dla pojazdów do 3,5t. Od lutego 2022 r. w odczytach kart kierowców są aktywności oraz przekroczenia granic. Dlatego znając specyfikę tras (np. bilateralne + kabotaże) można bez większych trudności obliczyć Pakiet Mobilności. Metoda liczenia diet wg granic z tachografu i odpowiednio ustawionego kraju docelowego spowoduje naliczenie ulgi na ZUS i PIT – zatem na podstawie odczytów z karty aktualnie można obliczyć wynagrodzenia, znając dobrze specyfikę tras. Jeśli wiedza o przewozach jest ograniczona przydaje się wówczas dodatkowo rejestr załadunków / rozładunków, aby prawidłowo określić odcinki delegowania, tranzyty oraz bilateralne i cross trade’y. Dobrze jest zatem rozumieć specyfikę pracy firmy, wtedy danych do obliczeń oraz czasu na ich analizę potrzeba znacznie mniej.

  • Żadne. Certyfikaty, ukończone szkolenia czy kursy – mają uwiarygodnić wiedzę i świadczyć usługi na podstawie wiedzy, a nie kopiowania szablonów czy metod standardowo stosowanych dla firm. Zadania osoby rozliczającej mogą ograniczyć się do wczytywania danych do programu i drukowania zestawień dla biura rachunkowego. W ślad za tym nie idzie żadne wyjaśnienie, pomoc dla kadrowej i wszyscy robią to jakoś, nie mając możliwości skonfrontowania swoich przemyśleń, bo nie ma w tym procesie miejsca na wiedzę i dyskusje. Gdy rozmawiamy o kosztach wynagrodzeń, wszyscy są zgodni co do znaczącego poziomu, ale gdy dochodzi do analizy tych danych, to realizowane jest to najtańszym, prostym szablonem. Wg powiedzenia chytry traci 2x – tutaj jest to idealny przykład niepotrzebnych uproszczeń i oszczędności. Odpowiedzialność takiej osoby rozliczającej jest bardziej mentalna niż prawna, bo jako pracownik firmy realizuje zadanie, jakie jej zleca pracodawca. Wina za pomyłki i brak szkoleń, kompetencji spadnie zawsze na pracodawcę/przedsiębiorcę. Stąd w interesie wszystkich uczestników procesu rozliczania kierowców jest posiadać wiedzę i mieć skąd ją czerpać niż potrzeba wiszących certyfikatów na ścianie.

  • W zależności od zasad realizowania takich zadań reguluje to albo Kodeks Pracy albo Kodeks Cywilny. Pracownik firmy transportowej w przypadku błędu czy pomyłki ryzykuje utratą premii albo ewentualnie utratą pracy, co w dzisiejszej rzeczywistości nie jest jakąś tragedią, bo osoba z takimi kompetencjami (doświadczenie w rozliczaniu kierowców) znajdzie pracę w ciągu miesiąca. Osoba świadcząca usługi rozliczania odpowiada za jakość swojej usługi do 100% szkody – dlatego tutaj warto mieć świadomość, że brak wiedzy i kompetencji trzeba skompensować brakiem ryzyka w doradzaniu. Takie osoby doradzają tylko bezpieczne dla siebie rozwiązania, których nie trzeba będzie wyjaśniać, bronić ani nie trzeba specjalnie rozumieć. Większym problemem jest jednak odpowiedzialność psychiczna – strach przed popełnieniem błędu, od którego zależą zarobki innych pracowników, itp. Dlatego warto pytać, badać różne metody i dowiadywać się o nowościach ze świata rozliczania kierowców.