YouTube
Odpoczynek i czas jazdy dziennej – PORADNIK DLA ROZLICZAJĄCYCH
W tym odcinku pojawia się problem, z którym często spotykają się osoby rozliczające czas pracy i wynagrodzenia kierowców. Zrozumienie specyfiki pracy kierowców, szczególnie skąd wynikają nadgodziny i jakie są zasady ewidencji czasu pracy, może być trudne. Kluczowe dla właściwego rozliczenia kierowców jest zrozumienie podstawowych przepisów dotyczących czasu pracy i odpoczynków kierowców. W tym odcinku przybliżamy te zagadnienia, koncentrując się na dziennym czasie jazdy i odpoczynku, zgodnie z rozporządzeniem nr 561/2006.
Zaczynając od przepisów art 6/561 należy wskazać, że dzienny czas jazdy kierowcy wynosi standardowo 9 godzin, a wyjątkowo, 2x w tygodniu może być wydłużony do 10 godzin. Odpoczynek dzienny powinien trwać co najmniej 9-11 godzin, a w przypadku odpoczynku tygodniowego – od 24 do 45 godzin. Czas jazdy liczony jest między odpoczynkami, a każdy okres odpoczynku resetuje licznik jazdy dziennej. Choć te przepisy wydają się proste, w praktyce mogą rodzić wiele pytań, zwłaszcza dla osób bez doświadczenia w zarządzaniu czasem pracy kierowców.
Mariusz korzysta z narzędzi, takich jak program EwiSystem, który umożliwia analizę aktywności kierowców na podstawie danych z tachografu. Przykładowy wykres przedstawia rozkład czasu pracy i odpoczynku kierowcy, co pomaga zobrazować, jak w praktyce wygląda ewidencja czasu pracy. Pokazuje on także, jak odpoczynki resetują czas pracy, pozwalając na rozpoczęcie nowego cyklu jazdy.
Istotnym elementem jest analiza naruszeń, które mogą wynikać z nieodpowiedniego zarządzania odpoczynkiem. Przykładem jest sytuacja, w której kierowca nie spełnił wymaganego minimum 9 godzin odpoczynku dziennego. Jeśli odpoczynek trwał krócej, na przykład 6 godzin, nie zostanie uznany za prawidłowy, a czas jazdy będzie kontynuowany do momentu, aż kierowca odbierze pełny, zgodny z przepisami odpoczynek. Takie naruszenia mogą prowadzić do mandatów, zarówno w kraju, jak i za granicą, dlatego kluczowe jest dbanie o przestrzeganie tych norm.
Omawiane są również wyjątki od standardowych przepisów. Przepisy przewidują możliwość przedłużenia czasu jazdy do 10 godzin w sytuacjach wyjątkowych, jednak można to zrobić tylko dwukrotnie w tygodniu kalendarzowym. Tego rodzaju naruszenia są monitorowane i mogą być analizowane przez ITD (Inspekcję Transportu Drogowego) oraz zagraniczne służby kontrolne. W takich przypadkach kierowca, który nie wykonał pełnego odpoczynku, może być zobowiązany do ponownego rozpoczęcia okresu odpoczynku, co może mieć poważne konsekwencje finansowe.
W dalszej części odcinka nawiązujemy do art. 12 rozporządzenia, który reguluje sytuacje, w których kierowca musi przerwać odpoczynek. Przykładem jest sytuacja, gdy kierowca zostaje zmuszony do przemieszczenia pojazdu na parkingu w nocy. Taki incydent, nawet jeśli trwa tylko minutę, przerywa odpoczynek i wymusza ponowne rozpoczęcie minimum 9-godzinnego odpoczynku, co może skomplikować rozliczenie czasu pracy.
Zrozumienie i prawidłowe rozliczenie czasu pracy kierowców jest kluczowe nie tylko dla uniknięcia naruszeń, ale także dla poprawnego obliczenia wynagrodzeń. Analiza podstawowych przepisów, takich jak czas jazdy i odpoczynki, jest niezbędna do efektywnego zarządzania flotą i pracą kierowców.