YouTube
Odpoczynek na PROMIE – rozliczanie promów u kierowców
Jak poprawnie rozliczać czas pracy kierowców podczas przepraw promowych?
W tym odcinku dowiesz się, jak prawidłowo interpretować przepisy dotyczące odpoczynku promowego oraz jak unikać błędów w ewidencji czasu pracy kierowców podczas korzystania z promów. Wyjaśniamy krok po kroku, jak działa rozporządzenie 561/2006 i na co zwrócić uwagę, by uniknąć kosztownych naruszeń.
Podstawy przepisów
Rozporządzenie 561/2006 umożliwia realizację odpoczynku dobowego lub tygodniowego na promie, z zachowaniem określonych warunków:
- Odpoczynek może być przerwany maksymalnie dwa razy – wjazdem i zjazdem z promu – pod warunkiem, że łącznie trwa 11 godzin.
- Czas czynności wjazdowych i zjazdowych nie może przekraczać 1 godziny.
Jak wygląda odpoczynek promowy w praktyce?
- Przyjazd do terminalu
Kierowca kończy pracę, zapisując miejsce zakończenia w tachografie (np. Świnoujście, Gdynia). Następnie rozpoczyna oczekiwanie na prom, co jest traktowane jako odpoczynek. - Wjazd na prom
Czynności związane z wjeżdżaniem, parkowaniem i postojem na promie stanowią przerwanie odpoczynku. Ważne jest, aby traktować te czynności jako spójny blok, niezależnie od krótkich przestojów między nimi. - Odpoczynek na promie
Po zaparkowaniu kierowca opuszcza pojazd i udaje się do kabiny, gdzie ma zapewnione łóżko. W tachografie należy ustawić piktogram promu, aby oznaczyć odpoczynek jako promowy. - Zjazd z promu i dalsza trasa
Po zakończeniu przeprawy kierowca zjeżdża z promu, a odpoczynek promowy jest sumowany z czasem oczekiwania przed i po przeprawie, tak by osiągnąć 11 godzin.
Błędy najczęściej popełniane w ewidencji
- Brak oznaczenia odpoczynku promowego w tachografie
Jeśli piktogram promu nie zostanie ustawiony, system komputerowy może nieprawidłowo zinterpretować dane, co prowadzi do błędów analizy i kar podczas kontroli. - Niewłaściwe traktowanie czynności wjazdowych i zjazdowych
Systemy mogą traktować krótkie przestoje jako odpoczynek, co fałszuje dane. Ważne jest, aby czynności wjazdowe i zjazdowe były wyraźnie odrębne od odpoczynku. - Błędne oznaczenie krótkich przepraw
Przeprawy trwające mniej niż 11 godzin (np. 1–2 godziny) nie spełniają warunków odpoczynku promowego. W takich przypadkach należy oznaczyć czas jako dyspozycję, a nie odpoczynek.
Rozliczanie czasu pracy na promie – kluczowe wskazówki
- Długi odpoczynek (11 godzin): Promowy odpoczynek, z oznaczeniem w tachografie i spełnieniem wszystkich wymogów przepisów.
- Krótkie przeprawy (np. przez kanały lub rzeki): Oznaczaj czas jako dyspozycję – to płatny czas towarzyszenia pojazdowi, ale nie jest traktowany jako odpoczynek.
Dlaczego prawidłowa ewidencja jest ważna?
Błędne oznaczenia mogą prowadzić do kar finansowych, np. za naruszenia odpoczynku, które wynoszą nawet 500 zł za jeden błąd. Warto także weryfikować wyniki kontroli przy użyciu niezależnych programów komputerowych, co może pomóc w uzyskaniu zwrotu niesłusznie nałożonych mandatów.
Praktyczne narzędzia i zaproszenie do działania
Sprawdź bezpłatną wersję programu do ewidencji czasu pracy – dostęp do pełnej funkcjonalności na 14 dni. Zobacz, jak Twój system radzi sobie z rozliczaniem czasu pracy na promach i czy wykrywa potencjalne naruszenia.