YouTube
Tajemnica skracania 2 odpoczynków tygodniowych w PL
W tym odcinku Mariusz Hendzel, ekspert od przepisów drogowych i rozliczania czasu pracy kierowców, szczegółowo omawia temat możliwości skrócenia odpoczynku tygodniowego przez kierowców w Polsce i za granicą. Mariusz wyjaśnia, jak zgodnie z przepisami można legalnie zrealizować dwa skrócone odpoczynki tygodniowe pod rząd, zarówno na terenie kraju, jak i w międzynarodowych przewozach drogowych. Odcinek zawiera także praktyczne wskazówki dotyczące zarządzania czasem pracy kierowców, interpretacji przepisów oraz korzystania z narzędzi do optymalizacji rozliczeń.
Zapraszamy do obejrzenia i subskrypcji!
Skrócona transkrypcja odcinka:
—
Dwa skrócone tygodniowe odpoczynki pod rząd w Polsce. Już widzę możliwy hejt, ale i tak Wam opowiem, jak legalnie to zrobić w kraju i za granicą.
Cześć, nazywam się Mariusz Hendzel i na tym kanale omawiamy najciekawsze tematy z branży transportowej – przepisy drogowe, zasady odpoczynków, jazdy oraz płac. Jako firma rozliczająca kierowców, często spotykamy się z sytuacjami, gdy odpoczynek tygodniowy jest źle realizowany.
Dopuszczalne jest odbieranie skróconego odpoczynku tygodniowego w kabinie ciężarówki, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Przepisy, o których mówimy, często są źle interpretowane na podstawie doniesień medialnych. Chciałbym więc wyjaśnić, jak wygląda sytuacja zgodnie z rozporządzeniem nr 561 oraz artykułem 8, punkt 6, który dokładnie określa zasady realizowania odpoczynków tygodniowych przez kierowców.
Przepis mówi, że w ciągu każdych dwóch tygodni kierowca musi odbyć co najmniej dwa odpoczynki – albo dwa regularne, albo jeden regularny i jeden skrócony. Oznacza to, że jeśli kierowca odbierze jeden regularny i dwa skrócone odpoczynki w dwóch tygodniach, jest to zgodne z przepisami.
Kierowcy w Polsce mogą wykonać dwa skrócone odpoczynki tygodniowe pod rząd, o ile spełniają minimalne wymogi przepisów. Zasady te są takie same w Polsce, jak i za granicą, z wyjątkiem szczególnego przypadku dla przewozów międzynarodowych, gdzie analiza jest czterotygodniowa.
Nowelizacja przepisów pozwala kierowcy, który wykonuje międzynarodowy przewóz rzeczy, wykorzystać dwa skrócone tygodniowe odpoczynki pod rząd, pod warunkiem, że w ciągu kolejnych czterech tygodni wykorzysta przynajmniej dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku.
Jeżeli planujecie trasy, zarządzacie czasem pracy kierowców, lub Wasze programy rozliczające wykazują nieprawidłowości, zapraszam do kontaktu. Produkujemy oprogramowanie do optymalizacji rozliczeń czasu pracy kierowców. Możecie również skorzystać z bezpłatnego demo, aby samodzielnie analizować czas pracy kierowców i zarządzać płacami.
Tak, kierowca może zrealizować dwa skrócone tygodniowe odpoczynki pod rząd w Polsce, o ile spełnione są minimalne wymogi przepisów, które wymagają co najmniej jednego regularnego odpoczynku w ciągu dwóch tygodni.
Tak, przepisy dopuszczają odbieranie skróconych tygodniowych odpoczynków w kabinie ciężarówki, zarówno w Polsce, jak i za granicą.
W międzynarodowych przewozach drogowych kierowca może wykorzystać dwa skrócone tygodniowe odpoczynki pod rząd zarówno zgodnie z zasadami ogólnymi czyli co najmniej 1 odpoczynek regularny w 2 tygodniach lub (jeśli to nie jest możliwe do spełnienia) pod warunkiem, że w ciągu kolejnych czterech tygodni odbierze przynajmniej dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku.
Podstawowe zasady dotyczące odpoczynków tygodniowych są takie same w Polsce i za granicą, jednak w przypadku przewozów międzynarodowych istnieje możliwość zastosowania analizy czterotygodniowej.
Można skorzystać z dedykowanego oprogramowania, które umożliwia analizę czasu pracy kierowców, zarządzanie płacami oraz zgodność z przepisami. Dostępne jest również bezpłatne demo do samodzielnego przetestowania tych funkcji.
Transkrypcja szczegółowa.
Dwa skrócone tygodniowe pod rząd w Polsce. Już widzę ten hejt pod tym odcinkiem, już widzę bardzo duże i poważne pozdrowienia pod adresem mojej inteligencji. Ale i tak Wam opowiem jak skrócić dwukrotnie odpoczynek tygodniowy pod rząd w kraju.
I za granicą też opowiem. Zaczynamy. Cześć, nazywam się Mariusz Hendzel i na tym kanale zajmujemy się tematami najciekawszymi z branży transportowej i jeżdżenia kierowców po drodze.
Przepisami drogowymi, zasadami odpoczynków, jazdy, ale przede wszystkim płac. Jako firma, która rozlicza kierowców, która bardzo często pomaga w różnego rodzaju sytuacjach, odwołaniach, prawnych aspektach czy incydentach drogowych. Mamy często do czynienia z sytuacją, kiedy odpoczynek tygodniowy przez kierowcę jest na przykład blokowany.
Czyli on nie będzie robił odpoczynku tygodniowego w tym momencie, bo według niego nie wolno tak odbierać odpoczynku tygodniowego na przykład w kabinie na drodze. Dopuszczalne w kabinie samochodu ciężarowego są odpoczynki krótsze niż regularne, czyli tak zwane skrócone. Więc można to robić i teraz wszyscy pamiętają, że kiedyś był z tym problem, jeśli chodzi o przepisy rozporządzenia nr 561 w artykule 6. Jest tam podane bardzo dokładnie, teraz Wam to przekażę, pokażę i narysuję.
Natomiast bardzo często opieramy się czy wszelkiego rodzaju interpretacje opieramy na doniesieniach medialnych. Doniesienia medialne bardzo często z kolei bazują na takich komunikatach newsowych. Zmieniły się przepisy, w związku z tym to teraz dopiero można robić dwa odpoczynki skrócone pod rząd, ale te przepisy mówią bardzo wyraźnie, że to jest tylko za granicą.
Nieprawda. Przepisy są wypełnione zasadami. I teraz jeżeli coś nowego dochodzi do artykułu 8 pkt 5, no to jest to dopisek, to jest nowa rzecz.
Natomiast stare zasady, które pozwalały jak najbardziej robić odpoczynki tygodniowe w dowolnym miejscu i w Polsce i za granicą dwa skrócone pod rząd nadal są w tych przepisach. A zatem zobaczmy jak wygląda artykuł 8, punkt 6, w którym jest dokładnie określone jak należy realizować przez kierowcę odpoczynki tygodniowe. Jest mowa o każdych kolejnych dwóch tygodniach, czyli w każdych kolejnych dwóch tygodniach kierowca wykorzystuje co najmniej dwa regularne, czyli dwa 45-godzinne odpoczynki lub jeden regularny i jeden skrócony.
Więc jeżeli ma zrobić dwa, to co najmniej dwa to też jest trzy, co najmniej dwa to też jest cztery, co najmniej jeden regularny i jeden skrócony to jest na przykład co najmniej jeden regularny i dwa skrócone. To będzie też co najmniej jeden. Więc jeżeli mamy co najmniej jeden regularny i jeden skrócony to możemy zrobić jeden regularny i dwa skrócone.
Jak to będzie wyglądało w praktyce na kalendarzu? Jeżeli fizycznie podzielimy sobie czas pracy i kalendarz na tygodnie, bo to jest istotne, i teraz jeśli mamy tygodnie tydzień numer jeden, tydzień numer dwa, tydzień numer trzy, tydzień numer cztery, bardzo często macie w swoich biurach takie kalendarze trójdzielne, one sobie wiszą gdzieś na ścianie i według tygodni, tam są numery tygodni 23, 24, do 52, operujecie różnymi nazwami, ale zawsze operujecie w tygodniach. Właśnie też o to chodzi, że czas pracy kierowcy jeśli chodzi o drogowe zasady i przepisy analizy, kontroli i tych wszystkich weryfikacji naruszeń dotyczą tygodnia, który jest zdefiniowany konkretnie poniedziałek do niedzieli. I tu się niektórzy mogą uśmiechać, dlatego że również w podobnym układzie, ale w zasadach kadrowych dla innych pracowników, nie kierowców, ale kodeks pracy reguluje to, że tydzień to jest siedem dni począwszy od pierwszego dnia okresu liczeniowego, czyli tydzień dla pracownika biurowego może oznaczać wtorek 1 września do 7 września do poniedziałku i to jest tydzień taki kadrowy, ale dla innych pracowników niż kierowcy, natomiast kierowcy mają zdefiniowany bardzo konkretnie tydzień, to jest zawsze od poniedziałku do niedzieli.
Więc analizujemy, jeżeli w kolejnych dwóch tygodniach, w pierwszym i w drugim, znajdziemy odpoczynek regularny, bo kierowca wyjeżdża, załóżmy, musimy znaleźć sobie jakiś punkt startowy, kierowca wyjeżdża fizycznie po odpoczynku regularnym i wykonuje przejazdy, jedzie sobie i uwaga, jedzie cały czas po Polsce, nie ma z tym żadnego problemu, wykonuje przewóz po Polsce i wykonuje odpoczynek skrócony. Przepis mówi, w ciągu dwóch tygodni należy wykonać co najmniej jeden odpoczynek regularny i jeden odpoczynek skrócony i w tym momencie, proszę zobaczyć, już jest zrealizowany. Ten skrócony tutaj się kończy na zasadzie przełomu tygodni i sobie jedziemy dalej i ten kierowca nadal wykonuje 6 dni pracy, bo tyle może i wykonuje jaki kolejny odpoczynek? No może wykonać w ciągu tych dwóch tygodni, już mamy regularny plus skrócony, a zatem jaki może wykonać w drugim tygodniu, skoro w pierwszym już spełnił wymogi minimalne, no w drugim może zrobić jak najbardziej skrócony.
I zobaczcie, to będzie w Polsce i to będzie w Polsce i według standardowego zapisu, który mówi o tym, jak w dwóch tygodniach minimum należy wykonać odpoczynki, jest to do zrealizowania. Teraz weźmiemy sobie kolejne dwa tygodnie, bo przepis mówi w każdych kolejnych dwóch tygodniach tydzień numer dwa i trzy, w tym tygodniu numer dwa jest tylko skrócony, tylko to. Więc kierowca po tym skróconym, który tu się skończy, raz, dwa, trzy, cztery, znowu pięć, sześć dni pracuje i teraz jest znowu pytanie, jaki odpoczynek może teraz zrobić kierowca? Skoro w tych dwóch tygodniach miał tylko skrócony, a przepis mówi co najmniej musi być jeden skrócony i jeden regularny, no to ten musi być regularny, kropka.
Czyli w tych dwóch tygodniach już się nie da zrobić dwa razy skróconego pod rząd, ale w tych dwóch pierwszych tygodniach się da. Teraz przepis mówi, że takie skrócenia, czyli to skrócenie i to skrócenie należy zrekompensować odpowiednią odpoczynkiem doklejonym do innego odpoczynku domowego lub tygodniowego najpóźniej do końca trzeciego tygodnia. To są, przypominam, standardowe przepisy.
Jeżeli macie na myśli, że tam jest mowa w następnym odpoczynku albo przed kolejnym, to mówicie już o kolejnym akapicie, o wyjątku. Został dopisany dla zagranicznych przewozów specjalnie ekstra, natomiast i zagraniczne i polskie przepisy podlegają najpierw pod standardową metodę obliczania tego w dwóch tygodniach. Jeżeli mamy skrócenie, że skrócenie się skończyło tutaj, czyli ono się tu skróciło.
Ja tu bardzo wyraźnie zaznaczę, że tu się skróciło i tu się skróciło. Tu jest skrócenie, a zatem jeżeli mowa jest o skróceniu, to liczymy od skrócenia do końca trzeciego tygodnia po tym tygodniu, gdzie nastąpiło skrócenie. Czyli po tym tygodniu, po tym drugim tygodniu, czyli to jest pierwszy tydzień po skróceniu, drugi tydzień po skróceniu, do końca trzeciego tygodnia, czyli do końca niedzieli, do 23.59 należy odebrać te brakujące godziny z tego odpoczynku trwającego tutaj.
Czyli mamy na to, zobaczcie, prawie, raz, dwa, trzy, prawie pełne cztery tygodnie, więc do końca trzeciego tygodnia po tygodniu, a nie po skróceniu. Skrócenie wystąpiło w tym drugim tygodniu, ono się tam skończyło, tam wystąpiło, tak jest to liczone. Skrócenie, które się skończyło w tym trzecim tygodniu tutaj, to będzie to skrócenie, które w tym przypadku, może z tej strony narysuję, to jest tu nastąpiło skrócenie, to jest pierwszy tydzień po skróceniu, drugi tydzień po skróceniu, do końca trzeciego tygodnia, po tygodniu, w którym nastąpiło skrócenie, czyli znowu cały ten tydzień, cały ten tydzień i cały ten tydzień można czekać, zrekompensować, szukać.
Jeżeli zrekompensujecie gdzieś tutaj, doklejając tą rekompensatę tyle, ile było skrócenia, jeżeli tu było 39 godzin, to rekompensata ma wynosić 6. Wyrównanie do 45. I teraz przejdźmy do nowelizacji, do tego, co stało dopisane, do tego dokładnie ustępu szóstego, czyli zobaczcie, akapit numer to będzie 3 chyba. W drodze odstępstwa, oto akapitu pierwszego, czyli tego, co mówione jest o dwóch tygodniach, kierowca wykonujący międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy, może poza państwem członkowskim siedziby, czyli poza Polską, wykorzystać dwa kolejne skrócone tygodnie odpoczynki, pod warunkiem, że w ciągu kolejnych czterech tygodni wykorzysta przynajmniej cztery tygodniowe, z których przynajmniej dwa będą regularnymi tygodniowymi okresami odpoczynku.
No i znowu po ludzku. Jeżeli jest sytuacja następująca i najpierw geneza tej zmiany w przepisach, jeżeli kierowca, który w tym pierwszym przykładzie wyjeżdżał pięknie w poniedziałek po odpoczynku regularnym, ale ten wyjazd był w poniedziałek, to i zagranica i Polska mogła z tego skorzystać. Ale jeżeli mamy taką sytuację, że kierowca wyjeżdża na przykład w niedzielę i tu rozpoczyna swoją trasę i on nawet był po odpoczynku regularnym, ale już w poniedziałek, wtorek i on fizycznie dalej jedzie, to w tym rozpoczęciu tego tygodnia, w poniedziałek, on już jedzie.
Czyli ten odpoczynek regularny w żadnym wypadku nie może być zaliczony do tego tygodnia, nazwijmy go już tego głównego, roboczego, pierwszego. I to jest powód, kiedy właśnie na dalekich trasach, kiedy planowana trasa była taka, że w poniedziałek czy we wtorek kierowca już musi być daleko w Europie i kierowcy wyjeżdżali w niedzielę wieczorem, w niedzielę w ciągu dnia lub nawet w sobotę czy w piątek, ten układ tej trasy był troszkę inaczej ułożony, bo tak wymagały akurat zasady trasy międzynarodowych, no to nie było możliwości skorzystania w tym momencie z takich dwóch odpoczynków pod rząd w tym pierwszym układzie, bo tutaj jeszcze mógł zrobić jeden skrócony, no bo tu ten pierwszy skrócony, ale potem w kolejnym tygodniu była sytuacja, że w tych dwóch tygodniach, pierwszym i drugim, na razie miał tylko skrócony, bo ten był w poprzednim tygodniu. Jego tutaj regularnego nie było, czyli w tych dwóch tygodniach był tylko jeden skrócony i kolejny odpoczynek musiał być regularny.
A jeśli teraz zasady zmian przepisów wymagały tego, żeby odpoczynki regularne były poza kabiną, więc albo trzeba było szukać tutaj dla kierowcy hotelu, albo ściągać go z powrotem do domu w ciągu dwóch tygodni, co było totalnie nieefektywne dla transportu zagranicznego, totalnie jakby zmniejszało ekonomię tej trasy oraz czasami uniemożliwiało zrealizowanie dalekich tras typu zrobienie kilku elementów do Hiszpanii czy z Hiszpanii do Francji, zahaczenie o Belgię i po prostu ta trasa nie była możliwa do wykonania bez tych różnych dziwnych kombinacji związanych z odpoczynkiem poza pojazdem, poza kabiną pojazdu. I pamiętacie, jeśli nie, to tylko Wam przypomnę, czy Wam powiem o tym, poinformuję, że wtedy były takie kombinacje, że kierowcy spali albo w namiotach, albo były wynajmowane jakieś kontenery takie noclegowe. Różne były pomysły.
Zresztą nadal są czasami takie naciągnięcia tego przepisu, że kierowca niby go nie ma, ale trochę jest w kabinie, no bo jest to problem. Ale zasady się troszeczkę wyprostowały. Komisja Europejska i przepisy zostały odpowiednio dopasowane i teraz ta analiza związana z zagranicą jest czterotygodniowa, ale to jest wyjątek dla zagranicy.
Czyli jeśli nie jesteśmy w stanie spełnić tego pierwszego standardowego zapisu o odpoczynkach w dwóch tygodniach, to wtedy uruchamiamy analizę, jeśli jest to zagranica czterotygodniowa. Teraz jeśli tu będzie np. Niemcy, a tutaj fizycznie mamy odpoczynek skrócony potrzebny i tu też będzie np. we Francji, to jak na razie mamy sytuację, która dyskwalifikuje standardowy zapis, czyli artykuł 8 punkt 6 pierwszy akapit, gdzie mamy mowę o dwóch tygodniach, że w tych dwóch tygodniach musi być co najmniej jeden regularny i zobaczcie, tutaj już tego nie ma, to wtedy przechodzimy do kolejnego akapitu i tam jest mowa, że jeżeli to jest zagranicą i kierowca wykona w ten sposób skrócenia, to musi zapewnić taki układ, że mamy cztery odpoczynki łącznie w tych czterech tygodniach, z czego co najmniej dwa muszą być regularne, a wtedy te dwa mogą być skrócone. Więc w tym momencie wykonując przewóz międzynarodowy można wykonać dwa odpoczynki skrócone i to już wiecie, to już jest wszystko w porządku. Tutaj jakby ta mowa o tym, że te dwa skrócone są tylko za granicą, słowo tylko jest nie na miejscu, dlatego że odpowiednie zasady, jeżeli zastosujecie w tych, tutaj z rozporządzenia z artykułu 8 pkt. 6, można zrobić i dwa skrócone w Polsce i za granicą, jeżeli są w dwóch tygodniach standardowo, bo wyjechał kierowca po odpoczynku regularnym w poniedziałek lub jeśli nie ma takiej możliwości i trzeba to w jakiś sposób rozszerzyć tę analizę, to analizę robimy czterotygodniową i analizujemy to wtedy w ten układ.
Tam będzie też taki zapis, że rekompensatę tego skrócenia i tego skrócenia należy wykonać przed kolejnym odpoczynkiem tygodniowym. I tutaj się pojawiła, zobaczcie, informacja, że trzeba zrobić tutaj najpierw odpoczynek dobowy, bo zawsze po pracy jest odpoczynek dzienny 9-11 godzinny, potem są dwie rekompensaty, czyli ta pierwsza i ta druga i dopiero potem jest odpoczynek tygodniowy. I teraz ucinając wszelkie spekulacje, naprawdę nie ma w żadnym miejscu mowy o tym, że to musi być przesunięte do środka tygodnia.
Między rozpoczęciem pracy a rozpoczęciem bloku odpoczywania może być jak najbardziej sześć okresów 24-godzinnych roboczych pracy. Czyli normalnie kierowca wykonuje tutaj sześć dni pracy i dopiero zaczyna odpoczynek dzienny po szóstym dniu, dwie rekompensaty, bo w tym przypadku rekompensaty muszą być zrobione od razu i dopiero potem realizuje odpoczynek. Ten odpoczynek oczywiście może tu się przeciągnąć na kolejny tydzień, bo mowa jest o łącznej liczbie w czterech tygodniach, a nie o tym, że w każdym tygodniu musi być odpoczynek.
Nie ma takiego przepisu. Jeżeli akurat nie wyjdzie w tym trzecim tygodniu odpoczynek, bo skrócony będzie w drugim, a regularny akurat się wydarzy w czwartym i będą w tym czwartym dwa regularne, bo będzie tu załóżmy i tu, to nawet zobaczcie tutaj kierowca też może jeszcze pracować i zachowując zasadę, że mamy cztery odpoczynki, z czego dwa są regularne, a wszystko się zmieściło w czterech tygodniach i rekompensaty też są zrobione prawidłowo, wszystko jest okej. Trzeba to tylko dobrze zrozumieć.
Zatem jeżeli planujecie trasę, zajmujecie się takimi rzeczami lub np. wykazują wam wasze programy rozliczające lub firmy, które zlecacie obsługę swojego czasu pracy kierowcy jako firma transportowa zaznaczyć na zewnątrz, wykazują wam odpoczynki tygodniowe nieprawidłowe albo nie potrafią wam tego wytłumaczyć, zapraszam. Zajmujemy się takimi rzeczami zawodowo, produkujemy oprogramowanie, więc jeżeli masz ochotę samodzielnie sprawdzać takie odpoczynki tygodniowe, sam sobie zobaczyć u swoich kierowców, czy jest naruszenie, czy go nie ma, sprawdzić jak analizowane są te czynności, jak kolorowane są takie aktywności na wykresie, żeby zrozumieć właśnie metodę, czy to jest identyfikacja dwutygodniowa czy czterotygodniowa, czy kierowca może pojechać, czy nie może, pod odcinkiem jest link do bezpłatnego demo, to jest pełna wersja programu, możesz to uruchomić szybko, samodzielnie, popracować, wrzucić swoje pliki, a przy okazji przeliczysz również wynagrodzenia, pakiet mobilności, koszty, dniówki, netto, brutto, diety wirtualne, to wszystko robimy właśnie po to, żeby nie męczyć się z ręcznym użyczaniem, oczywiście zrozumieć metodologię, a potem już jak na kalkulatorze, czy przy wystawieniu faktur, niech to robią maszyny i komputery.
Masz pytania, bezpłatna konsultacja dla osób, które mają rzeczywiście potrzebę pójścia dalej, optymalizowania swojej pracy, przyspieszenia analiz, zrobienia wypłaty trzeciego dnia miesiąca, to wszystko jest możliwe? Bo już dzisiaj te wszystkie informacje o granicach, odcinkach, pakiecie mobilności są w plikach cyfrowych, dlatego można to zrobić szybko, jeżeli tylko wiecie ile kierowca ma zarobić na przykład netto na rękę po liczeniu dniówek, to reszta przelicza się automatycznie dla księgowej, kadrowej, lista płac jest od razu przygotowana do eksportu, do załadowania, do przygotowania konkretnych deklaracji, to już dalej się dzieje w biurze rachunkowym, nie ma z tym żadnego problemu. Zapraszam za tydzień, do usłyszenia, subskrybujcie ten kanał, będzie mi bardzo miło. Cześć.