Artykuły
Każda z tych dwóch opcji to ogromny stres. Uruchomić dział transportu w swojej firmie czy może zatrudnić firmę transportową?
Masz takie rozterki? Ten artykuł pomoże Ci przejść przez wstępną analizę sytuacji i pomoże ocenić, jakie rozwiązanie lepiej sprawdzi się w Twojej sytuacji. Nie masz doświadczenia w transporcie drogowym? W tekście poniżej spotkasz nie tylko pochwały posiadania własnego transportu (posiadając zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego) albo argumenty za korzystaniem z usług transportowych firm zewnętrznych. Przygotuj się na trudne tematy.
Wiele firm produkcyjnych w swojej działalności gospodarczej potrzebuje transportować swoje produkty. Jak to robić w kraju a jak to robić na rynku międzynarodowym? Kiedy wozisz na potrzeby własne a kiedy uzyskanie licencji transportowej będzie już konieczne? Jaki jest całkowity koszt licencji transportowej?
DOBRZE JEST WSPIERAĆ SWOJĄ DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ WŁASNYM TRANSPORTEM DROGOWYM I WEJŚĆ DO BRANŻY TRANSPORTOWEJ W ROLI PRZEWOŹNIKA DROGOWEGO
Do uzyskania licencji transportowej bez wątpienia może zachęcić poczucie niezależności i samowystarczalności.
-
Dostępność niezawodnej floty
Potrzebujesz swoje towary dowozić do Klientów i dostarczać je na czas. Sprawujesz pełną kontrolę nad posiadanym taborem. Dbasz, serwisujesz, wspierasz odpowiednimi pakietami serwisowymi oraz ubezpieczeniami (np. ubezpieczenie oc przewoźnika inaczej ubezpieczenie ocp, dodatkowe ubezpieczenia towarów typu cargo). Współpracujesz z rzetelnym towarzystwem ubezpieczeniowym. Nie masz wątpliwości co do zakresu ochrony, dzięki czemu wiesz że jeśli zdarzy się nieszczęśliwy wypadek, kwotę wypłaconego odszkodowania otrzymasz w niezaniżonej wartości. Nawet szkody powstałe z winy przewoźnika nie muszą być końcem świata. Jak się jeździ, to może się przydarzyć.
-
Dostępność kierowców
Masz wpływ na to z kim współpracujesz. Bardzo często okazuje się, że Twoi pracownicy posiadają kategorię prawa jazdy odpowiednią do transportu ciężkiego. Zaufani, znani i chętni do podjęcia nowych działań i wyzwań. Kadra kierowców, na którą można liczyć, to w dzisiejszych czasach naprawdę cenny argument.
-
Bezpośredni nadzór nad transportem
Wiesz kiedy towar został załadowany. Nie został uszkodzony, nie został pomylony. Kierowca wie gdzie ma jechać, wie jaką trasą, wie jakie wsparcie w postaci pracowników biurowych ma w zapleczu. Wyposażasz go w systemy wspierające, żeby było prościej, łatwiej, z mniejszą ilością stresu i ryzyka, że coś Was zaskoczy a w efekcie towar do Klienta nie dojedzie.
Jeśli korzystasz z narzędzi GPS, możesz śledzić (lub Twoi pracownicy) przebieg przewozu. Co jeżeli coś idzie nie tak, jak powinno? Masz ze sobą sztab swoich pracowników, którzy opiekują się działem transportu. Bezpośredni kontakt ułatwia podejmowanie interwencji i daje możliwość działania „tu i teraz”, bez dodatkowych pośredników.
-
Gwarancja jakości obsługi Klienta, do którego dostarczany jest towar
Wozisz towar swoją flota. W 100% wiesz, jak te pojazdy wyglądają i przeważnie nie ma się czego wstydzić. Twoi kierowcy to wyselekcjonowani pracownicy, którzy mają świadomość reprezentowania firmy na zewnątrz. Masz z nimi stały kontakt, szkolisz i wspierasz w rozwoju. Dbasz o ich morale a oni dbają o Twoją firmę i jej wizerunek.
Dzięki temu wiesz, że Klient do którego dostarczasz swoje produkty będzie godnie obsłużony. Na zaufanie pracuje się latami, stracić można je bardzo szybko, np. powierzając usługę transportu nieprofesjonalnej firmie zewnętrznej.
-
Na działalności transportowej możesz dodatkowo zarobić posiadając licencję wspólnotową (jeśli wykonujesz swój transport międzynarodowy)
Są trzy możliwości zarobku. Pierwszy w mojej ocenie najlepszy. Twój nowy dział transportu zaczął tak prężnie działać, że nawiązał współpracę z kontrahentem zagranicznym i wygrał przetarg na świadczenie usług transportowych. Rozładowujesz swój towar u Klienta i ładujesz towar z dostarczeniem do Polski. Czyli nie ma pustych przebiegów tak zwanej jazdy na pusto (czego wszyscy unikają jak ognia, bo generuje duże koszty)
Doładunek towaru na wyjeździe oraz załadunki z giełdy na powrocie. Rozwiązania już gorsze, bo wymaga większej logistyki, doświadczonych pracowników oraz potrafi generować sporo stresu. Nie mniej jednak, może się to opłacać.
Uważaj na to, z kim podejmujesz współpracę. Przeczytaj aby być czujnym – Weryfikacja kontrahentów, czyli jak minimalizować ryzyko braku ściągalności frachtu
Kontrahent to nie wszystko. Może być prawdziwy, wiarygodny ale mieć niekorzystne zapisy w zleceniu transportowym, którego się podejmiesz. Jak się przed tym ustrzec przeczytasz w artykule Weryfikacja zleceń transportowych – czyli na co warto zwrócić uwagę przyjmując zlecenie transportowe?
Jak uzyskać zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego? Jak uzyskać licencję transportową?
Wniosek składasz do Głównego Inspektora Transportu Drogowego w Warszawie. Na kompletowanie wniosku należy zwrócić szczególną uwagę. Nie możesz działać bez zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Wnioskujesz jednocześnie o wydanie zezwolenia, którego to wydanie odbędzie się wraz z wydaniem licencji wspólnotowej. Wydanie licencji, jeśli wniosek jest komplet nie powinno odbywać się bez zbędnej zwłoki.
W celu uzyskania licencji transportowej do wniosku załączasz stosowne dokumenty:
- wniosek prawidłowo wypełniony i podpisany (co ważne czytelnie – znamy przypadek Klienta, który został wezwany o poprawne podpisanie dokumentu, co sprawiło że z opóźnieniem otrzymał zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika i licencję wspólnotową)
- certyfikat kompetencji zawodowych w formie kopi zwykłej, nie notarialnej
- oświadczenie osoby zarządzającej transportem o podjęciu się tej roli w Twojej firmie
- wykaz pojazdów, które będą brały udział w transporcie drogowym
- zaświadczenie o niekaralności osoby posiadającej certyfikat kompetencji zawodowych,
- zaświadczenie o niekaralności Twoje, jako przewoźnika drogowego albo wszystkich osób zgodnie z reprezentacją w krajowym rejestrze sądowym
- dodatkowo oświadczenia o niekaralności wszystkich osób umocowanych do reprezentacji firmy transportowej oraz posiadacza certyfikat kompetencji zawodowych
- oświadczenie dotyczące bazy eksploatacyjnej wraz z adresem (uwaga, na samym etapie wnioskowania o licencję transportową pojawiają się kontrole bazy i jej realnego istnienia)
- potwierdzenia opłat (pamiętaj, aby przelewy miały status zrealizowanych a nie jedynie zleconych)
- dokumenty potwierdzające posiadanie odpowiedniej zdolności finansowej (zgodnie zart. 7 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Europy (WE) 1071/2009 z dnia 21 października 2009) np. w przypadku spółki z o. o. już istniejącej będzie to roczne sprawozdanie finansowe – może to być także ubezpieczenie oc przewoźnika drogowego – dodam tutaj, że ubezpieczenie przewoźnika jest bardzo istotnym procesem i warto o ten temat zadbać.
Każdy z wyżej wymieniony punkt, jest niezbędnym dokumentem – elementem wniosku.
NIE MASZ LICENCJI TRANSPORTOWEJ ANI WYDANIE LICENCJI W PRZYSZŁOŚCI NIE LEŻY W OBRĘBIE TWOICH ZAINTERESOWAŃ
Prosperujesz jako producent i to wystarczy. Działalność gospodarczą nie będziesz poszerzać o aktywności z zakresu działalności przewozowej. Prawda jest taka, że większość argumentów ZA posiadaniem własnej licencji, może także stać się tymi, które posłużą do zniechęcenia do tego rodzaju działalności. Wszystko zależy, ocenisz we własnym zakresie.
-
Nie musisz otwierać nowego działu w firmie
Licencja transportowa, czy to przewozy w transporcie krajowym na terytorium Polski wygenerują potrzebę powiększenia kadry pracowników w postaci kierowców. Z zatrudnieniem kierowców wiąże się wiele dodatkowych przepisów, obostrzeń, zasad i zaleceń, których warto przestrzegać.
-
Wyspecjalizowani pracownicy trudniej dostępni
Transport aby był dobrze prowadzony wymaga doświadczenia od spedytora, dyspozytora czy innej osoby, której przyjdzie negocjować kontrakty, poruszać się po giełdach transportowych celem znalezienia ładunków.
Kolejnym aspektem jest prowadzeni kadr, płac i księgowości w obrębie działalności transportowej. Jest to wyjątkowy fragment i nie każdy specjalista w swojej dziedzinie będzie znał się także na rozliczaniu czasu pracy kierowców, prowadzeniu ewidencji czasu pracy, dokumentacji jaka powinna się pojawić w teczce kierowcy. Znalezienie osób odpowiednich do tych czynności będzie wyzwaniem. Zawsze możesz posiłkować się firmą zewnętrzną świadczącą wyspecjalizowane usługi w tym zakresie.
-
Znajdujesz sprawdzonego przewoźnika drogowego i zapominasz o problemie transportu swojego towaru
Taki scenariusz jest jak najbardziej możliwy. Nie twierdzę, że nie. Tego życzę każdemu, komu przyjdzie powierzyć transport międzynarodowy czy też krajowy, firmie zewnętrznej.
A co jeśli się spóźnił przewoźnik? A co jeśli nie posiadał odpowiedniego ubezpieczenia a doszło do wypadku, powstania szkody? A co jeśli kierowca przewoźnika w trakcie wykonywania operacji transportowej rozchorował się i trafił do szpitala? Scenariuszy jest wiele i wiele jest ALE.
Ale może też być dobrze
Producencie, wytwórco oceń. Zastanów się, przekalkuluj, przeanalizuj czy chcesz występować dodatkowo w roli przewoźnika drogowego. Świat do odważnych należy ale spać spokojnie lubi każdy.
Wspieraj się i otaczaj specjalistami, a obojętnie jaką ścieżkę przyjmiesz, będzie ona dobra. Wyspecjalizowane biura księgowe, doświadczeni kierowcy, dobrze prowadzona dokumentacja – to wszystko i jeszcze więcej będzie składało się na Twój sukces.
Chcesz porozmawiać z nami i poradzić się, co w Twojej sytuacji lepiej się sprawdzi – transport własny czy korzystanie z usług przewoźników? Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.