Artykuły

Weryfikacja zleceń transportowych – czyli na co warto zwrócić uwagę przyjmując zlecenie transportowe?

Zlecenia transportowe przyjmowane są zazwyczaj w ekspresowym tempie, bez ich należytej weryfikacji. Do tego bardzo często można spotkać się z utartymi sloganami, że giełda transportowa gwarantuje niejako bezpieczeństwo całej transakcji. Diabeł tkwi jednak w szczegółach.

Weryfikacja zleceniodawcy

W pierwszej kolejności należy podkreślić, że pozytywna opinia giełdy transportowej nie gwarantuje bezpieczeństwa zawartej umowy – zlecenia transportowego. Zlecenie spedycyjne także może być tym, które przysporzy kłopotów.

Przypadków można mnożyć, ale warto zwrócić uwagę na kilka istotnych:

  1. Dokumenty przesłane przez zleceniodawcę zlecenia transportowego mogą być sfałszowane – takie przypadki były już przedmiotem orzeczeń sądowych, w których stwierdzono, że przewoźnik nie dokonując weryfikacji kontrahenta, chociażby w KREPT, nie dochowuje należytej staranności (nawet jeśli uprzednio dane kontrahenta zweryfikowała giełda transportowa). Takie zaniedbanie będzie miało szczególne znaczenie w przypadku, gdy posługujemy się nierzetelnym podwykonawcą;
  2. Nie mamy gwarancji terminowej płatności za zlecenie transportowe – brak rzetelnej weryfikacji kondycji finansowej zleceniodawcy niesie za sobą ryzyko jego niewypłacalności za zlecenie transportowe, którego można było by uniknąć;
  3. Płatności możemy nie otrzymać w ogóle – szybka weryfikacja statusu prawnego kontrahenta, w tym historii działalności, powiązań między podmiotami i sposobów zakończenia działalności gospodarczej – mogłaby zapobiec powstaniu nieprzyjemnych sytuacji związanych z frachtami nie od uzyskania.

Więcej na temat weryfikacji kontrahentów w branży transportowej pisaliśmy >>>tutaj<<<

Co to za ładunek?

Nierzadko spotykamy się z sytuacjami, gdy przewoźnicy w ogóle nie mają wiedzy na temat przewożonego ładunku. Zlecenie transportowe może zawierać zdawkowe informacje, podobnie jak list przewozowy.

Brak podstawowej informacji dotyczącej przewozu ładunku może prowadzić do szeregu problemów związanych z jego podjęciem. Począwszy od samego rodzaju pojazdu i jego DMC, poprzez odpowiedni sposób zabezpieczenia, a skończywszy na szczególnych wymogach związanych z przewożonym ładunkiem i uprawnieniami kierowcy.

Najwięcej problemów w wykonaniu zlecenia pojawia się z tzw. towarami pozornie neutralnymi. Możemy wymienić tutaj sytuacje związane już z właściwościami danego towaru, które wymuszają konieczność dochowania dodatkowych procedur, dot. usługi przewozu towarów wrażliwych SENT, towarów niebezpiecznych ADR lub odpadów. Zdarza się, że błędna kwalifikacja towarów prowadzić może do daleko idących w skutkach dla przewoźnika naruszeń.

Tytułem przykładu można wskazać niezgodności ilościowe lub wagowe towarów wrażliwych lub błędną kwalifikację odpadów. Niestety za te niezgodności odpowiedzialność może ponosić firma transportowa, bowiem jako profesjonalny przewoźnik, powinien był dochować należytej staranności wykonując zlecenie transportowe.

Jako przykład można wskazać zanieczyszczenie odpadu z zielonej listy. Jeśli kierowca nie zwróci na to uwagi, czyli w praktyce nie pofatyguje się, aby zweryfikować np. załadowany do wanny towar – na przewoźnika może zostać nałożona kara w dziesiątkach tysięcy złotych.

Odpowiedni pojazd

Można by powiedzieć, że oczywista jest kwestia podstawienia odpowiedniego pojazdu do transportu. Niemniej w praktyce zdarzają się sytuacje, gdy na załadunku załadowca zamierza załadować więcej towaru niż w zleceniu transportowym, ale pojazd przewoźnika nie jest do tego przystosowany lub nie ma na tyle wolnej przestrzeni ładunkowej. W takiej sytuacji należy niezwłocznie zgłosić problem zleceniodawcy, który powinien zdecydować, jak sprawę rozwiązać.

Problem może również pojawić się w przypadku transportów nietypowych, w szczególności tzw. gabarytów. Zlecający w zamówieniu wskazał nieprawidłową wagę ładunku lub określenie jej było szacunkowe, a szacunek okazał się nieprawidłowy. W konsekwencji może prowadzić do naruszenia przepisów dotyczących przewozów nienormatywnych, a nawet uszkodzenia pojazdu przewoźnika i konieczności zapewnienia transportu zastępczego.

Zabezpieczenie towaru

Zabezpieczenie towaru to jeden z tych elementów, które nabiera szczególnego znaczenia albo w sytuacji kontroli, albo w przypadku uszkodzenia ładunku. Dlatego należy szczególną uwagę zwrócić na zapisy zlecenia transportowego w tym zakresie. Może okazać się, że w przypadku powstania szkody przewoźnik będzie ponosił pełną odpowiedzialność za niezachowanie należytej staranności dot. zabezpieczenia przewożonego ładunku, zgodnie ze zleceniem.

Nierzadko zdarza się również, że przewoźnik przyjął zlecenie transportowe a dopiero na załadunku okazuje się, że towar fabrycznie jest zapakowany w taki sposób, że wysoce prawdopodobnym jest, że dojdzie do jego uszkodzenia. W takim przypadku należy dokonać odpowiednich adnotacji na liście przewozowym oraz niezwłocznie zawiadomić zleceniodawcę o zaistniałej sytuacji celem uzyskania instrukcji w formie pisemnej, co do dalszego wykonania usługi transportowej.

Nieodpowiednie fabryczne zabezpieczenie towaru na paletach może skutkować także tym, iż podczas kontroli drogowej przewoźnik zostanie zmuszony do prawidłowego zabezpieczenia towaru (np. za pomocą mat antypoślizgowych lub dodatkowych pasów do mocowania ładunku). Przy okazji może otrzymać mandat, który przykładowo w Niemczech zazwyczaj wystawiany jest w wysokości frachtu.

W skrajnych przypadkach funkcjonariusz może zażądać przeładowania części lub całości ładunku na inny pojazd.

Pisane drobnym drukiem

Kary umowne, zakaz pod zlecania, zakaz przeładunku, zakaz doładunku, zakaz konkurencji, postojowe 48h wolne od opłat, przyjęcie zlecenia bez zastrzeżeń – to najczęściej spotykane klauzule umowne, które może zawierać zlecenie transportowe.

Nie należy również zapominać o dodatkowych wymogach np. związanych z parkowaniem pojazdu tylko w wyznaczonych miejscach, umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej w określonej kwocie lub komunikowania przez spedytora położenia pojazdu. Brak realizacji tych obowiązków, nawet w przypadku dostawy towaru bez zastrzeżeń, może spowodować nałożenie kary umownej na przewoźnika za zlecenie transportowe.

Coraz częściej zlecenie transportowe zawiera odnośniki do dodatkowych dokumentów, w tym elektronicznych, znajdujących się na serwerze zleceniodawcy. Dokumenty takie mogą zawierać ogólne wymogi dotyczące danego zlecenia transportowego. Brak ich spełnienia, może prowadzić do przyjęcia, iż transport nie został wykonany w sposób należyty lub znacznie opóźnić termin płatności.

Zlecenie transportowe może zawierać szereg klauzul i wymogów dotyczących danego transportu. Do części podchodzi się z tzw. przymrużeniem oka, a część dopiero szczegółowo analizuje się, gdy sytuacja zrobi się napięta lub upłynął termin płatności za zlecenie.

Lepiej zapobiegać niż leczyć. Dlatego zachęcamy do zapoznania się z Poradnikiem, który pozwoli na świadomą realizację danej operacji.

>>>Pobierz Poradnik<<<

 

Tagi

Jak o nas mówią?

„Kancelaria Transportowa ITD-PIP do tej pory kilkukrotnie przeprowadzała dla Lubuskiego Oddziału Krajowej lzby Doradców Podatkowych szkolenia z zakresu naliczania wynagrodzeń i rozliczania czasu pracy kierowców zatrudnionych w transporcie krajowym i międzynarodowym. Szkolenia te kierowane były do doradców podatkowych oraz pracowników ich kancelarii. Poziom merytoryczny jak również wiedza i umiejętności jej przekazania przez specjalistę prowadzącego szkolenia zostały bardzo wysoko ocenione przez uczestników. Sprawne i rzetelne przeprowadzenie szkoleń oraz dobra współpraca pozwala polecić Kancelarię Transportową ITD-PIP jako rzetelnego i profesjonalnego wykonawcę usług szkoleniowych. Z przyjemnością polecamy Kancelarię Transportową ITD-PIP jako godnego zaufania partnera w zakresie usług szkoleniowych dla branży transportowej.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Mariola Chełmińska
Przewodnicząca Zarządu Lubuskiego Oddziału KIDP

„Zawsze staramy się stawiać na najwyższą jakość usług, dlatego szukaliśmy najlepszego dla nas rozwiązania w zakresie rozliczania czasu pracy kierowców. Potrzebowaliśmy wsparcia firmy, która doskonale odnajduje się w tej tematyce. W celu usprawnienia pracy naszej firmy zdecydowaliśmy się na zakup programu SuperTacho oraz współpracę z Kancelarią ITD-PIP jako profesjonalnym partnerem w zakresie analizy i rozliczania czasu pracy kierowców. Program SuperTacho jest bardzo intuicyjny i przyjazny w obsłudze, a zatem praca na nim bardziej efektywna. Dzięki częstym aktualizacją mamy pewność, że program jest dostosowany do pracy w obowiązującym stanie prawnym. Zawsze możemy liczyć na fachowe i rzetelne wsparcie serwisowe, oraz pomoc wykwalifikowanych i doświadczonych prawników oraz radców, którzy wyróżniają się znakomitą znajomością prawa transportowego.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Emilia Indeka
Kadra zarządzająca PTSU INDEKA IWONA

„Jako firma prowadząca działalność transportową od 30 lat, z pełną odpowiedzialnością możemy polecić współpracę z Kancelarią ITD-PIP. Z Prezesem tej firmy Panem Mariuszem Hendzel współpracuję od 15 lat. Zarządza zespołem, który zawsze staje na wysokości powierzanych zadań, służąc pomocą oraz wsparciem merytorycznym. Doceniamy wkład oraz zaangażowanie każdego działu, z którym mamy kontakt. Jednocześnie też, jako w pełni odpowiedzialna firma transportowa, która dba o poprawność rozliczeń z naszymi kierowcami, możemy bez zawahania rekomendować program Super Tacho. Oprogramowanie jest narzędziem, które w znaczący sposób usprawnia i przyspiesza rozliczanie ewidencji oraz optymalizację kosztów jednocześnie na bieżąco wprowadzają aktualizację. ”

Rozwiń treść Zwiń treść
Andrzej Rybak
Koordynator ds. transportu Skrzypczyk-Trans

„Obracając się wiele lat w branży transportowej, przyszło nam się zmierzyć z wieloma problemami. Kłopoty z kierowcami, interpretacjami rozporządzeń, przepisów, czy też kontrole były dla nas niemalże codziennością. Zdecydowaliśmy się na współpracę z Kancelarią ITD-PIP w ramach usługi Wsparcie Prawne z zamiarem analizy naszych dotychczasowych działań oraz możliwości sięgnięcia po pomoc prawną i ekspercką w każdym możliwym momencie. Z pełną stanowczością możemy rekomendować współpracę z działem prawnym Kancelarii. Działania realizowane są z najwyższą stanowczością oraz pełnym profesjonalizmem.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Krzysztof Kukułka
Współwłaściciel Kukułka Transport

„Kancelaria ITD-PIP jest naszym partnerem biznesowym od roku 2019. Współpracę rozpoczęliśmy od programu do rozliczania czasu pracy kierowcy SuperTacho. Kolejnym elementem był zakup urządzeń do sczytywania danych z kart kierowców i tachografów – TachoDroid, które pozwoliły na usprawnienie procesu przesyłania danych przez Klientów. Usługa, z której także korzystamy jest obsługa prawna. Dzięki tej usłudze mamy możliwość korzystania z usług prawnych w zakresie wystarczającym dla naszej działalności bez potrzeby posiadania własnego działu prawnego. Wszystkie narzędzia oraz usługi realizowane przez Kancelarię ITD-PIP charakteryzują się wysokim poziomem wiedzy merytorycznej i profesjonalizmu. Polecamy Kancelarię ITD-PIP jako partnera godnego zaufania.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Beata Pożarlik
Właściciel eKOFT

„Z przyjemnością rekomendujemy współpracę z Kancelarią ITD-PIP jako partnera w zakresie dostawy oprogramowania do rozliczania kierowców SuperTacho. Jako firma usługowa wymieniliśmy dotychczasowe oprogramowanie na produkt Supertacho i jesteśmy bardzo zadowoleni z jakości, szybkości działania oraz opieki serwisowej. Z firmą Kancelaria Transportowa ITD-PIP współpracujemy od wielu lat i oceniamy tą współpracę rewelacyjnie. Wysoka jakość usług, rzetelność i profesjonalizm pozwala nam polecić firmę Kancelaria Transportowa ITD-PIP jako partnera godnego zaufania.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Agnieszka Woźny
Właściciel F.U. Tacho-Dekret

„Nasza firma współpracuje z firmą Kancelaria ITD-PIP od 2022 roku. Jednak w tym czasie weszło wiele zmian w związku z „Pakietem Mobilności” oraz „Polskim Ładem”, co było nie lada wyzwaniem, jeśli chodzi o dostosowanie oprogramowania do zmieniających się przepisów. Profesjonalizm, kompleksowe podejście do każdego z powierzonych zadań, sprawiły, że współpraca na każdym etapie była owocna a duże doświadczenie i wysokie kwalifikacje pracowników, pod których opieką znalazła się nasza firma przełożyły się na efekty, które całkowicie spełniły nasze oczekiwania. Szczególnie cenimy sobie duże zaangażowanie i wysokiej jakości obsługę. Nasza współpraca przebiega sprawnie, dlatego z całym przekonaniem rekomendujemy Państwa firmę jako specjalistę w swojej branży oraz rzetelnego i godnego zaufania partnera biznesowego.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Oleksandr Hrebeniukov
Prezes Zarządu PWP GROUP Sp. z o.o.

Webinary