Aktualności

Czy nastąpi zmiana definicji kierowcy delegowanego? Komisja Europejska ponownie zajęła się tematem

Podczas dzisiejszego spotkania w ramach Grupy Ekspertów ds. delegowania kierowców przy Komisji Europejskiej (DG MOVE), której EWICENTER jest członkiem, odbyła się burzliwa dyskusja na temat delegowania kierowców.

Komisja Europejska zaproponowała, by status kierowcy delegowanego, w przypadku zmiany naczepy lub zmiany kierowcy, ustalać indywidualnie, w oderwaniu od statusu operacji transportowej.

Takie podejście spotkało się ze stanowczym sprzeciwem przedstawicieli niektórych państw członkowskich, w tym polskiej Inspekcji Transportu Drogowego, oraz Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU).

Oznaczałoby bowiem, że zmiana kierowcy, nawet w przypadku wykonywania operacji wyłączonych spod delegowania, np. operacji bilateralnej – skutkowałaby koniecznością uznania kolejnego kierowcy za delegowanego.

Takie podejście powodowałoby również wiele problemów praktycznych, związanych z obowiązkowym zgłoszeniem kierowcy do systemu IMI oraz weryfikacją dokumentów podczas kontroli drogowej i możliwością weryfikacji statusu kierowcy podczas kontroli w przedsiębiorstwie.

Przedstawione zostały również statystki dotyczące delegowanych kierowców.

Do tej pory zarejestrowano ponad 20 milionów deklaracji, zarejestrowanych zostało blisko milion kierowców oraz ponad 70.000 przewoźników.

Podczas kolejnego spotkania DG MOVE zaproponowane scenariusze delegowania kierowców będą nadal komentowane.

Jeśli macie wątpliwości, czy kierowca jest pracownikiem delegowanym lub czy należy dokonać zgłoszenia IMI – zapraszamy na konsultacje!

 

Tagi