Artykuły
Czy diety wirtualne przysługują w kabotażu, cross-tradzie, i przewozie bilateralnym?
Okiełznajmy pakiet mobilności – czyli typy przewozów towarów w transporcie międzynarodowym.
Kiedy należy wypłacić stawkę minimalną w danym kraju?
Nowe zasady rozliczania wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym.
Zmiany, które wprowadził pakiet mobilności w transporcie międzynarodowym
Wprowadzone zmiany, w związku z pakietem mobilności, dość drastycznie wstrząsnęły przedsiębiorstwami transportowymi. Jedną z takich zmian było wycofanie delegowania i brak możliwości wrzucenia w koszty podróży służbowych w transporcie międzynarodowym. Zamiast tego otrzymaliśmy coś, na zasadzie diet wirtualnych, z których możemy obliczać podstawę wymiaru składek do ZUSu oraz PITu.
Zasady wynagrodzenia za pracę w danym kraju nie uległy zmianie, nie ma zmian w czasie pracy kierowców, a stawki na terytorium danego kraju cały czas są aktualizowane. Po prostu nie wypłacamy diet jako takich, z tytułu podróży służbowych. Nie zawsze jednak praca w danym kraju jest równoznaczna z naliczaniem płacy UE. Co innego z dietami wirtualnymi – te są naliczane zawsze i są niezwykle istotne do tego, aby wyliczyć podstawę wymiaru składek do ZUS i PIT.
Od czego to zależy kiedy zapłacimy płacę sektorową? Od przeznaczenia naszego ładunku.
Okiełznajmy pakiet mobilności – czyli typy przewozów towarów w transporcie międzynarodowym
Wyszczególniamy 3 typy przewozów:
- bilateralny
- cross-trade
- kabotaż
- oraz przewozy tranzytowe
W programie SuperTacho każdy typ przewozu ma swój kolor
Kolory są bardzo ważne w rozróżnianiu danej czynności, a tam gdzie mamy do czynienia z kolorem czerwonym, tam mamy pewność o konieczności wypłacenia płacy UE. Wyszczególniamy następujące:
- Falbanka biało zielona – transport bilateralny
- Falbanka naprzemiennie czerwona i pomarańczowa – cross trade płatny
- Falbanka naprzemiennie czerwona i biała – kabotaż
- Falbanka naprzemiennie pomarańczowa i zielona oznacza przejazd typu cross trade w ramach przewozu bilateralnego, niepłatny.
- Całkowicie zielony kolor oznacza tranzyt przez dany kraj.
- Całkowicie niebieski kolor oznacza jazdę na pusto.
- Całkowicie szary kolor oznacza przejazd przez Polskę.
Kiedy należy wypłacić stawkę minimalną w danym kraju?
Za transport bilateralny nie przysługuje płaca minimalna. Musimy wypłacić ją jednak za cross trade i kabotaż. Jeżeli cross trade odbywa się w ramach przewozu bilateralnego, to nie podlega on pod płacę sektorową.
Mamy możliwość wykonania jednego niepłatnego przewozu, pomiędzy dwoma krajami innymi niż Polska, podczas podjęcia ładunku z Polski oraz jednego na powrocie do kraju. Ewentualnie możemy podjąć 2 ładunku cross trade na powrocie do kraju. Warunek zawsze jest ten sam – przerzut pomiędzy dwoma krajami musi odbywać się w czasie przewożenia ładunku bilateralnego.
Bilateralny
Import oraz eksport z Polski do innego kraju. Pobieramy ładunek z Polski, jedziemy z nim do Francji.
Polska jest użyta jako standardowy przykład. Ważna jest siedziba przewoźnika zarejestrowanego w danym kraju. Jeśli nasza siedziba jest w Niemczech, należy przyjąć transport bilateralny z Niemiec do innego kraju.
Cross – trade
Oznacza przewóz ładunku pomiędzy krajami innymi niż Polska.
W podanym niżej przykładzie mamy transport z Niemiec do Niderlandów przez Belgię. Dojazd po załadunek, mimo tego że jest na pusto (o czym mówi nam niebieski kolor falbanki) również jest płatny. Po podjęciu ładunku i przekroczeniu granicy z Belgią mamy tranzyt, więc za to nie płacimy. Po przekroczeniu kraju, w którym wykonujemy czynności, w tym wypadku rozładunek, naliczana jest płaca minimalna dla danego kraju.
Cross trade w czasie przewozu bilateralnego
Główny ładunek jedzie z Polski do Niderlandów. W tym czasie podjęliśmy ładunek z Niemiec z przeznaczeniem do Francji. Dzięki temu nie musimy wypłacać za ten transport płacy minimalnej.
Kabotaż
Podjęcie ładunku i rozładowanie go w tym samym kraju. Sam dojazd po kabotaż, mimo iż na pusto, również podlega opłacie, o czym świadczy czerwony kolor.
Z samym kabotażem wiążą się szczególne regulacje, takie jak cooling off, czyli wytyczne dotyczące ilości operacji kabotażowych w danym kraju.
Cooling off. Czy muszę wracać do Polski?
Pakiet mobilności reguluje ile przewozów kabotażowych możemy wykonać jednym pojazdem w określonym czasie, po rozładunku przewozu międzynarodowego. Ograniczenia wymuszają opuszczenie kraju, w którym był realizowany kabotaż i zakaz ponownego wykonywania takich przewozów (kabotażowych) w tym kraju przez 4 kolejne dni. Co jednak ważne w tym ograniczeniu – nie oznacza to wcale, że kierowca musi wrócić na ten okres do bazy. Może realizować przewozy kabotażowe w innym kraju, a po ich zakończeniu i spełnieniu wymagań tzw. cooling-off może ponownie realizować kabotaż w poprzednim państwie.
Ograniczenia ponownego kabotażu mają blokować nadużycia fikcyjnych wyjazdów do ościennych państw, aby nawet tego samego dnia ponownie realizować przewozy lokalne. Ma to służyć ochronie lokalnych przewoźników.
Podstawowe zasady przewozów kabotażowych miały ograniczyć czas i liczbę tych operacji w danym kraju, zakładając że przewoźnik kieruje się chęcią przejazdu przed dane państwo i optymalizowaniem kosztów i pustych przejazdów. Niestety niektórzy przewoźnicy oparli cały swój biznes na realizacji przewozów lokalnych w obcych państwach. bez realizowania głównych tras międzynarodowych.
Standardowo Przewoźnik uprawniony jest do wykonania do trzech przewozów kabotażowych tym samym pojazdem, przy czym ostatni rozładunek kabotażowy musi mieć miejsce w ciągu siedmiu dni od ostatniego rozładunku w ruchu przychodzącym (międzynarodowym). Dodatkowo, w powyższym terminie siedmiu dni od poprzedniej operacji międzynarodowej, przewoźnik może dokonać jednej operacji kabotażowej w ciągu 3 dni, w innym państwie członkowskim, gdy wjeżdża bez ładunku. Czyli przewóz kabotażowy nie może być pierwszą operacją zagraniczną po np. tygodniowym pobycie w bazie w Polsce. Najpierw trzeba wykonać normalny transport bilateralny lub cross-trade.
Jeśli chcemy realizować takie przewozy warto dobrze zaplanować przewóz przed i po operacjach w danym kraju, aby odpowiednio przygotować się do realizacji kabotażu oraz odpowiednio „kontynuować” działania, gdy już te operacje zakończymy, a chcielibyśmy je ponownie wykonać, np. w drodze powrotnej. Musi minąć wymagany okres zwany właśnie cooling-off.
Sposób na szybkie i prawidłowe przeliczenia płacy minimalnej Unii Europejskiej oraz diet wirtualnych
Nie jest tajemnicą, że po usunięciu możliwości wypłacania diet zagranicznych, wynagrodzenie brutto kierowcy w transporcie międzynarodowym jest niższe, niż oczekiwane. Kwoty przeciętnego wynagrodzenia spadły, ponieważ nie jesteśmy w stanie przy niezmienionej stawce zasadniczej uzyskać satysfakcjonującego wynagrodzenia. Rekompensatą za to są przyznawane co miesiąc nagrody lub premie.
Nowe zasady rozliczania wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym
Możemy wprowadzać załadunki oraz rozładunki w naszych programach do obliczania czasu pracy kierowców, możemy dodawać kwoty w wysokości równowartości diety przysługującej aby wyrównać pracownikowi zatrudnionemu w naszej firmie wynagrodzenie brutto, niemiłosiernie przy tym kombinując.
Możemy również przyjąć sposób liczenia, bez omijania przepisów pakietu mobilności, który będzie szybki i pozwoli na proste dostosowanie wynagrodzenie brutto kierowcy, zaoszczędzi dużo czasu i pozwoli uniknąć błędów. Jak to zrobić?
Wystarczy przyjąć, że cała delegacja w danym miesiącu jest delegacją, w której liczymy płacę minimalną. W tym celu tworzymy delegację od pierwszego dnia miesiąca do ostatniego, dodajemy przekroczenia granic, które zwykle stawia sam kierowca i to wszystko. Polskie odcinki i tak nie będą liczone, a pracownikowi zatrudnionemu w naszej firmie naliczą się odpowiednie diety oraz stawki minimalne za pracę w danym kraju. Następnie wyrównujemy kwotę nagrodą, która i tak byśmy dodali. Mamy możliwość w ten sposób wyłączenie dopłaty do płacy minimalnej UE, ponieważ nagroda przewyższa należności z tego tytułu. Dzięki temu kierowca ma zapewnioną umówioną kwotę wynagrodzenia, a my oszczędzamy czas i eliminujemy ewentualne pomyłki w wypełnianiu tabelek z załadunkami i rozładunkami.
Wyliczenie wynagrodzenia – chcesz przeczytać więcej? Zajrzyj TUTAJ
Trzeba jakoś sobie radzić
Pakiet mobilności wszedł w życie już jakiś czas temu. Jak wygląda czas pracy kierowcy i jakie są jego normy w kontekście pakietu mobilności możesz przeczytać w TYM ARTYKULE. Wydawałoby się, że mieliśmy czas na naukę, zmiany, wdrożenie nowych zasad. Życie pokazuje, że dla wielu firm zasady pakietu mobilności nadal nie są proste i zrozumiałe. Co więcej, firmy nadal dostają mandaty za nieprawidłowe działania realizowane w ramach międzynarodowych przewozów drogowych.
Warto edukować, warto wdrażać dobre praktyki. Chcesz być na bieżąco z przepisami, między innymi o czasie pracy kierowców, pieniądzach w transporcie? Śledź nasz kanał na YouTube – Liczy się Transport.