Artykuły

Pakiet Mobilności to nie jest rewolucja w transporcie!

Pakiet mobilności 2020 Unii europejskiej

Brak rewolucyjnych zmian w najbliższym czasie powinien nieco uspokoić nastroje.  Chwilowo nam wszystkim wystarczy wrażeń związanych z pandemią, płynnością finansową i problemami z dostępem do wsparcia rządowego z tarcz antykryzysowych. Czy Pakiet Mobilności przynosi nam kolejną rewolucję? Przynosi zmianę. Do której należy podejść ze spokojem.

Zmiany jakie czekają nas w sierpniu są znane od lat i jedyne co może utrudnić te szeroko omawiane, najdłuższe przewozy międzynarodowe, to wymóg takiego organizowania przewozów, aby kierowcy mogli wrócić do miejsca zamieszkania co 4 tygodnie (ustawiając odpowiednio odpoczynki tygodniowe w trasie). Parlament Europejski, po trzech latach prac nad trzema aktami prawnymi wchodzącymi w skład Pakietu Mobilności, przyjął ich dotychczasowe brzmienie, odrzucając zgłaszane poprawki. Pakiet Mobilności składa się z trzech aktów prawnych regulujących przepisy dot.:

  1. czasu jazdy i odpoczynku kierowców;
  2. dostępu do rynku oraz zawodu przewoźnika drogowego;
  3. delegowania kierowców.

Ad. 1. Czas jazdy i odpoczynków po nowemu (Pakiet Mobilności)

Pierwsze zmiany zaczęły obowiązywać 20 sierpnia 2020, czyli wybrane zmiany w przepisach o czasie pracy i odpoczynkach kierowców. Zmiany pozwalają wydłużyć czas jazdy dziennej o 1 lub nawet 2 godziny podczas powrotu do bazy. Jest to rozszerzenie dobrze znanego art. 12 z Rozporządzenia 561/2006. Dotychczas naruszenia w czasie pracy kierowców mogły być uzasadnione dotarciem do bezpiecznego miejsca postoju, ale bez określonych ram czasowych. Możliwe wydłużenie czasu jazdy niektórzy określali na 15 minut a inni nawet na kilka godzin. Od sierpnia 2020 r te odstępstwa od norm są już określone konkretnie – podczas powrotu do centrum operacyjnego można wydłużyć czas jazdy dziennej 9/10 godzin), tygodniowej (56 godzin) 1 lub 2 godziny. W związku z tym, automatycznie można wydłużyć „czas pracy” 13/15 godzin nawet do 16-18 godzin opóźniając odpoczynek tygodniowy.

Wydłużanie czasu jazdy w ramach pakietu mobilności 2020

Odpoczynki tygodniowe w czasie pracy kierowców transportu drogowego

Zmiany z Pakiet Mobilności dotyczące spędzania odpoczynków tygodniowych skróconych w kabinie nie wnoszą niczego nowego. Inaczej jest jednak w przypadku odpoczynków regularnych w kabinie pojazdu. Przepisy nowelizowanego Rozporządzenia 561/2006 jednoznacznie zakazują odbierania odpoczynków tygodniowych regularnych w pojeździe. Wręcz określają, że takie odpoczynki muszą być realizowane w miejscach o odpowiednim wyposażeniu socjalnym komforcie.

Rozszerzenie opcji 2 odpoczynków tygodniowych skróconych pod rząd

Możliwość realizowania dwóch odpoczynków skróconych pod rząd w trasie jest w przepisach od 2006roku. Wymagało to jednak odpowiedniego zaplanowania całej trasy, czyli przede wszystkim wyjazd w poniedziałek, tak aby maksymalnie wykorzystać 3 tygodnie w trasie i wrócić przed końcem 3ciego tygodnia do bazy. Nowe przepisy rozszerzają tą opcję o sytuację gdy wyjazdy w tak długą trasę realizowane są pod koniec tygodnia, co do tej pory uniemożliwiało efektywne wykorzystanie 3 tygodni w trasie, gdyż zakaz spędzania odpoczynków tygodniowych regularnych w kabinie podlegał karaniu. Teraz jest to możliwe uwzględniając perspektywę aby w każdych czterech tygodniach zapewnić odpowiednią liczbę odpoczynków (minimum 4) z czego 2 będą regularne (np. po powrocie do bazy w 4rtym tygodniu). Stąd wyjazd w niedzielę już nie jest problem, jeśli chcemy wykorzystać system 3/1. Na poniższym przykładzie widać nawet prawidłowo odebrane 3 skrócone odpoczynki tygodniowe:

trzy tygodniowe odpoczynki skrócone pod rząd

Ad. 2. Ograniczenia kabotażu, licencje i tachografy dla busów

Dopiero za kilkanaście miesięcy zaczniemy się interesować kolejnymi zmianami dotyczącymi zmian w licencjach oraz przygotowaniami do wprowadzenia tachografów do pojazdów poniżej 3,5t. Walka z firmami „w skrzynkach pocztowych” oraz nadużyciami w dziedzinie realizacji przewozów kabotażowych – to kolejny etap zmian w ramach Pakiet Mobilności. Będzie on dotyczył już mniejszej grupy firm, więc tych zmian większość przewoźników nie musi się obawiać.

W kolejnych latach (2024-2026) zaczną być wdrażane nowe generacje tachografów, które będą rejestrować przejścia graniczne, lokalizację pojazdu w każdym dniu, co kilka godzin. Wymiana tachografów będzie dotyczyć również wszystkich ciężarówek. Rejestrowanie czasu pracy, przekroczeń granic w celu identyfikacji przewozów cross trade czy realizowania odpoczynków w miejscu zamieszkania nie w kabinie pojazdu.

– Ograniczenia dotyczące przewozów kabotażowych stoją jeszcze pod znakiem zapytania, gdyż Komisja Europejska już teraz zapowiedziała szereg analiz praktyki stosowania tych ograniczeń i ich możliwych skutków gospodarczych oraz ekologicznych – tłumaczy Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.

Za kilka lat również zaczną obowiązywać regulacje ograniczające rejestrowanie fikcyjnych firm w wirtualnych biurach. Przedsiębiorstwo transportowe będzie musiało prowadzić rzeczywistą działalność, posiadać biura dostępne dla służb kontrolnych, gdzie będzie dostępna dokumentacja firmowa.

Zmiany te będą wtedy już dotyczyć również przewozów międzynarodowych realizowanych tzw. busami. Obowiązkowy montaż tachografów będzie miał za zadanie ujednolicenie zasad pracy kierowców małych i dużych pojazdów a tym samym polepszyć warunki pracy.

Ad. 3. Pakiet Mobilności a płace minimalne kierowców w transporcie międzynarodowym

Próba ujednolicenia zasad obliczania płac minimalnych będzie największym wyzwaniem dla przepisów wykonawczych w poszczególnych państwach UE. Pakiet Mobilności w zakresie płac zagranicznych wprowadzi sporo niejasności w zakresie zakresu stosowania składników wynagradzania z innych państw w wynagrodzeniu polskiego kierowcy transportu drogowego. Zapisy Pakietu Mobilności nawiązują ogólnikowo do „takich składników jak pracownika zatrudnionego w danym kraju”. To niestety nie pomaga, bo pracownik pracujący „na stałe” np. w Austrii ma dodatki „wakacyjne”, „bożonarodzeniowe”, co ma się nijak do wynagrodzenia kierowcy, który wykonywał pracę (jazdę oraz rozładunek) w Austrii przez np. łącznie 8 godzin w lutym 2021.

Należności z tytułu podróży służbowych w transporcie międzynarodowym

Wliczanie elementów diet i noclegów dotychczas nie było zabronione, ale już wiadomo, że nowelizacja dyrektywy uzależniła tą możliwość od zapisów w prawie krajowym – co niestety przez polskich ustawodawców jest zaniedbane i oficjalnie uniemożliwia wcale nie jest zabronione, należy tylko szczegółowo dopasować definicje tych składników i bazować na rzeczowych analizach prawnych, których nie zawsze należy szukać w niesprawdzonych źródłach.

Więcej informacji można znaleźć na stronie Parlamentu Europejskiego:

https://www.europarl.europa.eu/news/pl/press-room/20200706IPR82714/parliament-adopts-major-reform-of-road-transport-sector

 

Tagi

Jak o nas mówią?

„Kancelaria Transportowa ITD-PIP do tej pory kilkukrotnie przeprowadzała dla Lubuskiego Oddziału Krajowej lzby Doradców Podatkowych szkolenia z zakresu naliczania wynagrodzeń i rozliczania czasu pracy kierowców zatrudnionych w transporcie krajowym i międzynarodowym. Szkolenia te kierowane były do doradców podatkowych oraz pracowników ich kancelarii. Poziom merytoryczny jak również wiedza i umiejętności jej przekazania przez specjalistę prowadzącego szkolenia zostały bardzo wysoko ocenione przez uczestników. Sprawne i rzetelne przeprowadzenie szkoleń oraz dobra współpraca pozwala polecić Kancelarię Transportową ITD-PIP jako rzetelnego i profesjonalnego wykonawcę usług szkoleniowych. Z przyjemnością polecamy Kancelarię Transportową ITD-PIP jako godnego zaufania partnera w zakresie usług szkoleniowych dla branży transportowej.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Mariola Chełmińska
Przewodnicząca Zarządu Lubuskiego Oddziału KIDP

„Zawsze staramy się stawiać na najwyższą jakość usług, dlatego szukaliśmy najlepszego dla nas rozwiązania w zakresie rozliczania czasu pracy kierowców. Potrzebowaliśmy wsparcia firmy, która doskonale odnajduje się w tej tematyce. W celu usprawnienia pracy naszej firmy zdecydowaliśmy się na zakup programu SuperTacho oraz współpracę z Kancelarią ITD-PIP jako profesjonalnym partnerem w zakresie analizy i rozliczania czasu pracy kierowców. Program SuperTacho jest bardzo intuicyjny i przyjazny w obsłudze, a zatem praca na nim bardziej efektywna. Dzięki częstym aktualizacją mamy pewność, że program jest dostosowany do pracy w obowiązującym stanie prawnym. Zawsze możemy liczyć na fachowe i rzetelne wsparcie serwisowe, oraz pomoc wykwalifikowanych i doświadczonych prawników oraz radców, którzy wyróżniają się znakomitą znajomością prawa transportowego.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Emilia Indeka
Kadra zarządzająca PTSU INDEKA IWONA

„Jako firma prowadząca działalność transportową od 30 lat, z pełną odpowiedzialnością możemy polecić współpracę z Kancelarią ITD-PIP. Z Prezesem tej firmy Panem Mariuszem Hendzel współpracuję od 15 lat. Zarządza zespołem, który zawsze staje na wysokości powierzanych zadań, służąc pomocą oraz wsparciem merytorycznym. Doceniamy wkład oraz zaangażowanie każdego działu, z którym mamy kontakt. Jednocześnie też, jako w pełni odpowiedzialna firma transportowa, która dba o poprawność rozliczeń z naszymi kierowcami, możemy bez zawahania rekomendować program Super Tacho. Oprogramowanie jest narzędziem, które w znaczący sposób usprawnia i przyspiesza rozliczanie ewidencji oraz optymalizację kosztów jednocześnie na bieżąco wprowadzają aktualizację. ”

Rozwiń treść Zwiń treść
Andrzej Rybak
Koordynator ds. transportu Skrzypczyk-Trans

„Obracając się wiele lat w branży transportowej, przyszło nam się zmierzyć z wieloma problemami. Kłopoty z kierowcami, interpretacjami rozporządzeń, przepisów, czy też kontrole były dla nas niemalże codziennością. Zdecydowaliśmy się na współpracę z Kancelarią ITD-PIP w ramach usługi Wsparcie Prawne z zamiarem analizy naszych dotychczasowych działań oraz możliwości sięgnięcia po pomoc prawną i ekspercką w każdym możliwym momencie. Z pełną stanowczością możemy rekomendować współpracę z działem prawnym Kancelarii. Działania realizowane są z najwyższą stanowczością oraz pełnym profesjonalizmem.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Krzysztof Kukułka
Współwłaściciel Kukułka Transport

„Kancelaria ITD-PIP jest naszym partnerem biznesowym od roku 2019. Współpracę rozpoczęliśmy od programu do rozliczania czasu pracy kierowcy SuperTacho. Kolejnym elementem był zakup urządzeń do sczytywania danych z kart kierowców i tachografów – TachoDroid, które pozwoliły na usprawnienie procesu przesyłania danych przez Klientów. Usługa, z której także korzystamy jest obsługa prawna. Dzięki tej usłudze mamy możliwość korzystania z usług prawnych w zakresie wystarczającym dla naszej działalności bez potrzeby posiadania własnego działu prawnego. Wszystkie narzędzia oraz usługi realizowane przez Kancelarię ITD-PIP charakteryzują się wysokim poziomem wiedzy merytorycznej i profesjonalizmu. Polecamy Kancelarię ITD-PIP jako partnera godnego zaufania.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Beata Pożarlik
Właściciel eKOFT

„Z przyjemnością rekomendujemy współpracę z Kancelarią ITD-PIP jako partnera w zakresie dostawy oprogramowania do rozliczania kierowców SuperTacho. Jako firma usługowa wymieniliśmy dotychczasowe oprogramowanie na produkt Supertacho i jesteśmy bardzo zadowoleni z jakości, szybkości działania oraz opieki serwisowej. Z firmą Kancelaria Transportowa ITD-PIP współpracujemy od wielu lat i oceniamy tą współpracę rewelacyjnie. Wysoka jakość usług, rzetelność i profesjonalizm pozwala nam polecić firmę Kancelaria Transportowa ITD-PIP jako partnera godnego zaufania.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Agnieszka Woźny
Właściciel F.U. Tacho-Dekret

„Nasza firma współpracuje z firmą Kancelaria ITD-PIP od 2022 roku. Jednak w tym czasie weszło wiele zmian w związku z „Pakietem Mobilności” oraz „Polskim Ładem”, co było nie lada wyzwaniem, jeśli chodzi o dostosowanie oprogramowania do zmieniających się przepisów. Profesjonalizm, kompleksowe podejście do każdego z powierzonych zadań, sprawiły, że współpraca na każdym etapie była owocna a duże doświadczenie i wysokie kwalifikacje pracowników, pod których opieką znalazła się nasza firma przełożyły się na efekty, które całkowicie spełniły nasze oczekiwania. Szczególnie cenimy sobie duże zaangażowanie i wysokiej jakości obsługę. Nasza współpraca przebiega sprawnie, dlatego z całym przekonaniem rekomendujemy Państwa firmę jako specjalistę w swojej branży oraz rzetelnego i godnego zaufania partnera biznesowego.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Oleksandr Hrebeniukov
Prezes Zarządu PWP GROUP Sp. z o.o.