Artykuły

Czy diety wirtualne przysługują w kabotażu, cross-tradzie, i przewozie bilateralnym?

Okiełznajmy pakiet mobilności – czyli typy przewozów towarów w transporcie międzynarodowym.
Kiedy należy wypłacić stawkę minimalną w danym kraju?
Nowe zasady rozliczania wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym.

Zmiany, które wprowadził pakiet mobilności w transporcie międzynarodowym

Wprowadzone zmiany, w związku z pakietem mobilności, dość drastycznie wstrząsnęły przedsiębiorstwami transportowymi. Jedną z takich zmian było wycofanie delegowania i brak możliwości wrzucenia w koszty podróży służbowych w transporcie międzynarodowym. Zamiast tego otrzymaliśmy coś, na zasadzie diet wirtualnych, z których możemy obliczać podstawę wymiaru składek do ZUSu oraz PITu.

Zasady wynagrodzenia za pracę w danym kraju nie uległy zmianie, nie ma zmian w czasie pracy kierowców, a stawki na terytorium danego kraju cały czas są aktualizowane. Po prostu nie wypłacamy diet jako takich, z tytułu podróży służbowych. Nie zawsze jednak praca w danym kraju jest równoznaczna z naliczaniem płacy UE. Co innego z dietami wirtualnymi – te są naliczane zawsze i są niezwykle istotne do tego, aby wyliczyć podstawę wymiaru składek do ZUS i PIT.

Od czego to zależy kiedy zapłacimy płacę sektorową? Od przeznaczenia naszego ładunku.

Okiełznajmy pakiet mobilności – czyli typy przewozów towarów w transporcie międzynarodowym

Wyszczególniamy 3 typy przewozów:

  1. bilateralny
  2. cross-trade
  3. kabotaż
  4. oraz przewozy tranzytowe
W programie SuperTacho każdy typ przewozu ma swój kolor

Kolory są bardzo ważne w rozróżnianiu danej czynności, a tam gdzie mamy do czynienia z kolorem czerwonym, tam mamy pewność o konieczności wypłacenia płacy UE. Wyszczególniamy następujące:

  • Falbanka biało zielona – transport bilateralny
  • Falbanka naprzemiennie czerwona i pomarańczowa – cross trade płatny
  • Falbanka naprzemiennie czerwona i biała – kabotaż
  • Falbanka naprzemiennie pomarańczowa i zielona oznacza przejazd typu cross trade w ramach przewozu bilateralnego, niepłatny.
  • Całkowicie zielony kolor oznacza tranzyt przez dany kraj.
  • Całkowicie niebieski kolor oznacza jazdę na pusto.
  • Całkowicie szary kolor oznacza przejazd przez Polskę.
Kiedy należy wypłacić stawkę minimalną w danym kraju?

Za transport bilateralny nie przysługuje płaca minimalna. Musimy wypłacić ją jednak za cross trade i kabotaż. Jeżeli cross trade odbywa się w ramach przewozu bilateralnego, to nie podlega on pod płacę sektorową.

Mamy możliwość wykonania jednego niepłatnego przewozu, pomiędzy dwoma krajami innymi niż Polska, podczas podjęcia ładunku z Polski oraz jednego na powrocie do kraju. Ewentualnie możemy podjąć 2 ładunku cross trade na powrocie do kraju. Warunek zawsze jest ten sam – przerzut pomiędzy dwoma krajami musi odbywać się w czasie przewożenia ładunku bilateralnego.

Bilateralny

Import oraz eksport z Polski do innego kraju. Pobieramy ładunek z Polski, jedziemy z nim do Francji.

Polska jest użyta jako standardowy przykład. Ważna jest siedziba przewoźnika zarejestrowanego w danym kraju. Jeśli nasza siedziba jest w Niemczech, należy przyjąć transport bilateralny z Niemiec do innego kraju.

transport-bilateralny-z-polski-do-francji
Rys. 1 – Transport bilateralny z Polski do Francji

 

Cross – trade

Oznacza przewóz ładunku pomiędzy krajami innymi niż Polska.

W podanym niżej przykładzie mamy transport z Niemiec do Niderlandów przez Belgię. Dojazd po załadunek, mimo tego że jest na pusto (o czym mówi nam niebieski kolor falbanki) również jest płatny. Po podjęciu ładunku i przekroczeniu granicy z Belgią mamy tranzyt, więc za to nie płacimy. Po przekroczeniu kraju, w którym wykonujemy czynności, w tym wypadku rozładunek, naliczana jest płaca minimalna dla danego kraju.

cross-trade-z-niemiec-do-niderlandow
Rys. 2 – Cross-trade z Niemiec do Niderlandów

 

Cross trade w czasie przewozu bilateralnego

Główny ładunek jedzie z Polski do Niderlandów. W tym czasie podjęliśmy ładunek z Niemiec z przeznaczeniem do Francji. Dzięki temu nie musimy wypłacać za ten transport płacy minimalnej.

przerzut-towarow-w-ramach-transportu-bilateralnego
Rys. 3 – Przerzut towarów w ramach transportu bilateralnego

 

Kabotaż

Podjęcie ładunku i rozładowanie go w tym samym kraju. Sam dojazd po kabotaż, mimo iż na pusto, również podlega opłacie, o czym świadczy czerwony kolor.

kabotaz-na-terenie-niemiec
Rys. 4 – Kabotaż na terenie Niemiec

 

Z samym kabotażem wiążą się szczególne regulacje, takie jak cooling off, czyli wytyczne dotyczące ilości operacji kabotażowych w danym kraju.

Cooling off. Czy muszę wracać do Polski?

Pakiet mobilności reguluje ile przewozów kabotażowych możemy wykonać jednym pojazdem w określonym czasie, po rozładunku przewozu międzynarodowego. Ograniczenia wymuszają opuszczenie kraju, w którym był realizowany kabotaż i zakaz ponownego wykonywania takich przewozów (kabotażowych) w tym kraju przez 4 kolejne dni. Co jednak ważne w tym ograniczeniu – nie oznacza to wcale, że kierowca musi wrócić na ten okres do bazy. Może realizować przewozy kabotażowe w innym kraju, a po ich zakończeniu i spełnieniu wymagań tzw. cooling-off może ponownie realizować kabotaż w poprzednim państwie.

Ograniczenia ponownego kabotażu mają blokować nadużycia fikcyjnych wyjazdów do ościennych państw, aby nawet tego samego dnia ponownie realizować przewozy lokalne. Ma to służyć ochronie lokalnych przewoźników.

Podstawowe zasady przewozów kabotażowych miały ograniczyć czas i liczbę tych operacji w danym kraju, zakładając że przewoźnik kieruje się chęcią przejazdu przed dane państwo i optymalizowaniem kosztów i pustych przejazdów. Niestety niektórzy przewoźnicy oparli cały swój biznes na realizacji przewozów lokalnych w obcych państwach. bez realizowania głównych tras międzynarodowych.

Standardowo Przewoźnik uprawniony jest do wykonania do trzech przewozów kabotażowych tym samym pojazdem, przy czym ostatni rozładunek kabotażowy musi mieć miejsce w ciągu siedmiu dni od ostatniego rozładunku w ruchu przychodzącym (międzynarodowym). Dodatkowo, w powyższym terminie siedmiu dni od poprzedniej operacji międzynarodowej, przewoźnik może dokonać jednej operacji kabotażowej w ciągu 3 dni, w innym państwie członkowskim, gdy wjeżdża bez ładunku. Czyli przewóz kabotażowy nie może być pierwszą operacją zagraniczną po np. tygodniowym pobycie w bazie w Polsce. Najpierw trzeba wykonać normalny transport bilateralny lub cross-trade.

Jeśli chcemy realizować takie przewozy warto dobrze zaplanować przewóz przed i po operacjach w danym kraju, aby odpowiednio przygotować się do realizacji kabotażu oraz odpowiednio „kontynuować” działania, gdy już te operacje zakończymy, a chcielibyśmy je ponownie wykonać, np. w drodze powrotnej. Musi minąć wymagany okres zwany właśnie cooling-off.

Sposób na szybkie i prawidłowe przeliczenia płacy minimalnej Unii Europejskiej oraz diet wirtualnych

Nie jest tajemnicą, że po usunięciu możliwości wypłacania diet zagranicznych, wynagrodzenie brutto kierowcy w transporcie międzynarodowym jest niższe, niż oczekiwane. Kwoty przeciętnego wynagrodzenia spadły, ponieważ nie jesteśmy w stanie przy niezmienionej stawce zasadniczej uzyskać satysfakcjonującego wynagrodzenia. Rekompensatą za to są przyznawane co miesiąc nagrody lub premie.

Nowe zasady rozliczania wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Możemy wprowadzać załadunki oraz rozładunki w naszych programach do obliczania czasu pracy kierowców, możemy dodawać kwoty w wysokości równowartości diety przysługującej aby wyrównać pracownikowi zatrudnionemu w naszej firmie wynagrodzenie brutto, niemiłosiernie przy tym kombinując.

Możemy również przyjąć sposób liczenia, bez omijania przepisów pakietu mobilności, który będzie szybki i pozwoli na proste dostosowanie wynagrodzenie brutto kierowcy, zaoszczędzi dużo czasu i pozwoli uniknąć błędów. Jak to zrobić?

Wystarczy przyjąć, że cała delegacja w danym miesiącu jest delegacją, w której liczymy płacę minimalną. W tym celu tworzymy delegację od pierwszego dnia miesiąca do ostatniego, dodajemy przekroczenia granic, które zwykle stawia sam kierowca i to wszystko. Polskie odcinki i tak nie będą liczone, a pracownikowi zatrudnionemu w naszej firmie naliczą się odpowiednie diety oraz stawki minimalne za pracę w danym kraju. Następnie wyrównujemy kwotę nagrodą, która i tak byśmy dodali. Mamy możliwość w ten sposób wyłączenie dopłaty do płacy minimalnej UE, ponieważ nagroda przewyższa należności z tego tytułu. Dzięki temu kierowca ma zapewnioną umówioną kwotę wynagrodzenia, a my oszczędzamy czas i eliminujemy ewentualne pomyłki w wypełnianiu tabelek z załadunkami i rozładunkami.

Wyliczenie wynagrodzenia – chcesz przeczytać więcej? Zajrzyj TUTAJ

Trzeba jakoś sobie radzić

Pakiet mobilności wszedł w życie już jakiś czas temu. Jak wygląda czas pracy kierowcy i jakie są jego normy w kontekście pakietu mobilności możesz przeczytać w TYM ARTYKULE. Wydawałoby się, że mieliśmy czas na naukę, zmiany, wdrożenie nowych zasad. Życie pokazuje, że dla wielu firm zasady pakietu mobilności nadal nie są proste i zrozumiałe. Co więcej, firmy nadal dostają mandaty za nieprawidłowe działania realizowane w ramach międzynarodowych przewozów drogowych.

Warto edukować, warto wdrażać dobre praktyki. Chcesz być na bieżąco z przepisami, między innymi o czasie pracy kierowców, pieniądzach w transporcie? Śledź nasz kanał na YouTube – Liczy się Transport.

ODCINEK PAKIET MOBILNOŚCI: OBALAM MITY

Tagi

Jak o nas mówią?

„Kancelaria Transportowa ITD-PIP do tej pory kilkukrotnie przeprowadzała dla Lubuskiego Oddziału Krajowej lzby Doradców Podatkowych szkolenia z zakresu naliczania wynagrodzeń i rozliczania czasu pracy kierowców zatrudnionych w transporcie krajowym i międzynarodowym. Szkolenia te kierowane były do doradców podatkowych oraz pracowników ich kancelarii. Poziom merytoryczny jak również wiedza i umiejętności jej przekazania przez specjalistę prowadzącego szkolenia zostały bardzo wysoko ocenione przez uczestników. Sprawne i rzetelne przeprowadzenie szkoleń oraz dobra współpraca pozwala polecić Kancelarię Transportową ITD-PIP jako rzetelnego i profesjonalnego wykonawcę usług szkoleniowych. Z przyjemnością polecamy Kancelarię Transportową ITD-PIP jako godnego zaufania partnera w zakresie usług szkoleniowych dla branży transportowej.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Mariola Chełmińska
Przewodnicząca Zarządu Lubuskiego Oddziału KIDP

„Zawsze staramy się stawiać na najwyższą jakość usług, dlatego szukaliśmy najlepszego dla nas rozwiązania w zakresie rozliczania czasu pracy kierowców. Potrzebowaliśmy wsparcia firmy, która doskonale odnajduje się w tej tematyce. W celu usprawnienia pracy naszej firmy zdecydowaliśmy się na zakup programu SuperTacho oraz współpracę z Kancelarią ITD-PIP jako profesjonalnym partnerem w zakresie analizy i rozliczania czasu pracy kierowców. Program SuperTacho jest bardzo intuicyjny i przyjazny w obsłudze, a zatem praca na nim bardziej efektywna. Dzięki częstym aktualizacją mamy pewność, że program jest dostosowany do pracy w obowiązującym stanie prawnym. Zawsze możemy liczyć na fachowe i rzetelne wsparcie serwisowe, oraz pomoc wykwalifikowanych i doświadczonych prawników oraz radców, którzy wyróżniają się znakomitą znajomością prawa transportowego.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Emilia Indeka
Kadra zarządzająca PTSU INDEKA IWONA

„Jako firma prowadząca działalność transportową od 30 lat, z pełną odpowiedzialnością możemy polecić współpracę z Kancelarią ITD-PIP. Z Prezesem tej firmy Panem Mariuszem Hendzel współpracuję od 15 lat. Zarządza zespołem, który zawsze staje na wysokości powierzanych zadań, służąc pomocą oraz wsparciem merytorycznym. Doceniamy wkład oraz zaangażowanie każdego działu, z którym mamy kontakt. Jednocześnie też, jako w pełni odpowiedzialna firma transportowa, która dba o poprawność rozliczeń z naszymi kierowcami, możemy bez zawahania rekomendować program Super Tacho. Oprogramowanie jest narzędziem, które w znaczący sposób usprawnia i przyspiesza rozliczanie ewidencji oraz optymalizację kosztów jednocześnie na bieżąco wprowadzają aktualizację. ”

Rozwiń treść Zwiń treść
Andrzej Rybak
Koordynator ds. transportu Skrzypczyk-Trans

„Obracając się wiele lat w branży transportowej, przyszło nam się zmierzyć z wieloma problemami. Kłopoty z kierowcami, interpretacjami rozporządzeń, przepisów, czy też kontrole były dla nas niemalże codziennością. Zdecydowaliśmy się na współpracę z Kancelarią ITD-PIP w ramach usługi Wsparcie Prawne z zamiarem analizy naszych dotychczasowych działań oraz możliwości sięgnięcia po pomoc prawną i ekspercką w każdym możliwym momencie. Z pełną stanowczością możemy rekomendować współpracę z działem prawnym Kancelarii. Działania realizowane są z najwyższą stanowczością oraz pełnym profesjonalizmem.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Krzysztof Kukułka
Współwłaściciel Kukułka Transport

„Kancelaria ITD-PIP jest naszym partnerem biznesowym od roku 2019. Współpracę rozpoczęliśmy od programu do rozliczania czasu pracy kierowcy SuperTacho. Kolejnym elementem był zakup urządzeń do sczytywania danych z kart kierowców i tachografów – TachoDroid, które pozwoliły na usprawnienie procesu przesyłania danych przez Klientów. Usługa, z której także korzystamy jest obsługa prawna. Dzięki tej usłudze mamy możliwość korzystania z usług prawnych w zakresie wystarczającym dla naszej działalności bez potrzeby posiadania własnego działu prawnego. Wszystkie narzędzia oraz usługi realizowane przez Kancelarię ITD-PIP charakteryzują się wysokim poziomem wiedzy merytorycznej i profesjonalizmu. Polecamy Kancelarię ITD-PIP jako partnera godnego zaufania.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Beata Pożarlik
Właściciel eKOFT

„Z przyjemnością rekomendujemy współpracę z Kancelarią ITD-PIP jako partnera w zakresie dostawy oprogramowania do rozliczania kierowców SuperTacho. Jako firma usługowa wymieniliśmy dotychczasowe oprogramowanie na produkt Supertacho i jesteśmy bardzo zadowoleni z jakości, szybkości działania oraz opieki serwisowej. Z firmą Kancelaria Transportowa ITD-PIP współpracujemy od wielu lat i oceniamy tą współpracę rewelacyjnie. Wysoka jakość usług, rzetelność i profesjonalizm pozwala nam polecić firmę Kancelaria Transportowa ITD-PIP jako partnera godnego zaufania.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Agnieszka Woźny
Właściciel F.U. Tacho-Dekret

„Nasza firma współpracuje z firmą Kancelaria ITD-PIP od 2022 roku. Jednak w tym czasie weszło wiele zmian w związku z „Pakietem Mobilności” oraz „Polskim Ładem”, co było nie lada wyzwaniem, jeśli chodzi o dostosowanie oprogramowania do zmieniających się przepisów. Profesjonalizm, kompleksowe podejście do każdego z powierzonych zadań, sprawiły, że współpraca na każdym etapie była owocna a duże doświadczenie i wysokie kwalifikacje pracowników, pod których opieką znalazła się nasza firma przełożyły się na efekty, które całkowicie spełniły nasze oczekiwania. Szczególnie cenimy sobie duże zaangażowanie i wysokiej jakości obsługę. Nasza współpraca przebiega sprawnie, dlatego z całym przekonaniem rekomendujemy Państwa firmę jako specjalistę w swojej branży oraz rzetelnego i godnego zaufania partnera biznesowego.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Oleksandr Hrebeniukov
Prezes Zarządu PWP GROUP Sp. z o.o.

Webinary